lørdag 26. juni 2021

Profeten Nahum (1--3)

 Jeg har akkurat sett første episode fra "The Chosen" - en serie om Jesus og hans utvalgte :-) Her møter vi bl.a. Maria Magdalena som er svært plaget av både demoner og mennesker som utnytter henne. Men så møter hun Jesus som setter henne fri og kaller henne sin. Nåde over nåde.

Det blir så stort sprang når dagen kapittel åpner med å fortelle om Guds store vrede. Jeg kjente  meg et øyeblikk så forvirret. For sant og si står det jo en del om dette i det gamle testamentet. Og jeg vil så gjerne bli mer kjent med Gud og hvem han er. Og da vil jeg absolutt ikke utelukke det jeg ikke liker eller ikke forstår... 

Men jeg oppdaget en viktig detalj i dagens vredesdom. Gud er sint på den onde, fienden som kjemper mot Gud. 

 2 Herren er en nidkjær Gud som tar hevn.
           Herren tar hevn og er full av harme,
           Herren tar hevn over motstanderne,
          han holder fast på vreden mot fiendene.

Det minner meg om hva Paulus skrev i siste kapittel av Efeserbrevet "Vi har ikke kamp i mot kjøtt og blod, men mot ondskapens åndehær i himmelrommet... Da er det jammen godt at vi har en sterk og mektig Gud! En som virkelig kan og vil ta opp kampen. Og han gjør mer enn å kjempe mot det onde - han tar også vare på sine. 

 6 Hvem kan stå seg mot hans harme,
          hvem holder ut hans brennende vrede?
          Raseriet hans strømmer fram som ild.
          Foran ham blir klippene knust.
          
   
  7 Herren er god,
          et vern på nødens dag.
          Han tar seg av dem
          som søker tilflukt hos ham.

Om Ninive og Juda skriver profeten;

 11 Fra deg gikk det ut
          en som tenkte ut ondt mot Herren,
          en ondskapens rådgiver.
          
   
 12 Så sier Herren:
          Om de er aldri så sterke og mange,
          skal de likevel hugges ned og bli borte.
          Om jeg har plaget deg, Juda,
          skal jeg ikke plage deg mer.
          
   
 13 For nå bryter jeg åket og tar det av deg,
          lenkene dine river jeg av.

Det neste kapitlet skriver bl.a

Se, de løper over fjellene,
          føttene til den som bringer bud
          og forkynner fred.
          Hold dine høytider, Juda,
          innfri dine løfter!
          For aldri mer kommer de onde mot deg,
          de er fullstendig utryddet.


     2 Han som skal spre deg,
          drar ut mot deg.
          Vokt festningen,
          hold øye med veien!
          Spenn beltet om livet,
          vis stor kraft og styrke!

Jeg kan ikke si jeg forstår så mye av dette.... men mine spontane tanker er likevel at det er viktig å ta vare på det jeg har fått, det jeg kan forstå. Ja, kanskje til og med det jeg ikke forstår :-) En dag vil Gud vise meg det jeg trenger - og da er det bra at jeg en dag leste og tok vare på Ordet.

Det siste kapitlet forteller om Ninive - byen som først ble advart og tok imot Guds rettledning og nåde, men som siden forkastet det og ble verre enn noen gang... 
Jeg fant en nettside som fordypet seg litt i denne profetboken; Nahum


Herre, det er mye jeg ikke forstår, men takk for at jeg kan få tro på Deg uansett. Du er større og mektigere enn jeg kan fatte. Hjelp meg å ta vare på det Du har gitt, som jeg kan forstå. Og åpne mine øyne for det jeg måtte trenge framover! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar