torsdag 24. juni 2021

Nehemja 1 og 2

 3 De svarte: «De som har sluppet unna fangenskapet der i provinsen, er i stor ulykke og vanære. Muren rundt Jerusalem er brutt ned, og portene er brent opp.»  4 Da jeg hørte dette, satte jeg meg ned og gråt. Jeg sørget i flere dager. Jeg fastet og ba til himmelens Gud.

I dagens kapittel kjenner Nehemja en bønnenød. I begynnelsen av dette året hadde jeg en fastedag i uken. Det var en spennende erfaring som jeg ønsker å ta opp igjen. En viktig grunn til at profeten Nehemja satte i gang faste, var bønnenød for andre først og fremst, men også for seg selv.

Han starter bønnen med ydmykhet og ber om tilgivelse for sine og Israels synder. Videre minner han Gud på hvilke løfter han har gitt.

 8 Husk det du påla din tjener Moses: «Hvis dere er troløse, vil jeg spre dere blant folkene.  9 Men hvis dere vender om til meg og holder budene mine og lever etter dem, om dere så er drevet bort til himmelens grense, skal jeg samle dere derfra og bringe dere til det stedet som jeg har valgt til bolig for mitt navn.» 10 De er tjenerne dine og folket ditt, som du har fridd ut ved din store kraft og sterke hånd. 11 Å, Herre, la øret ditt lytte til bønnene fra tjeneren din og tjenerne dine, de som gjerne vil frykte ditt navn.

I det neste kapitlet ser vi at Nehemja gjør mer enn å be. Han setter sin lengsel ut i praksis, og får kongens tillatelse til å reise til Judea for å gjenoppbygge Jerusalem (v.12 og 17)

  7 Jeg sa til ham: «Om kongen finner det for godt, så send med meg brev til stattholderne i provinsen Bortenfor Eufrat, så de lar meg dra gjennom til jeg kommer til Juda,  8 og også et brev til Asaf, vokteren for kongens parker, slik at han gir meg tømmer til bjelker i portene i tempelborgen, til bymuren og til huset jeg skal bo i.» Kongen gjorde dette, for min Gud holdt sin gode hånd over meg.


Herre, først vil jeg takke for muligheten det er i bønn! Takk at himmelens porter er åpen i Jesu navn! Tilgi meg at jeg så ofte glemmer det... 
Jeg ber for min familie! Jeg ber for arbeidsplassen min, for både store og små der! Og jeg ber for vår lokale menighet. 
Jeg ber også for alle troende i vårt land! Åh Herre, tenn en ny brann i oss som gjør at vi blir gode høstarbeidere! For jeg vet at Du trenger det!
Jeg ber for vår statsminister og vår regjering, at de skal styre landet på en god måte. I dag vil jeg også være med å be for Israel!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar