søndag 13. juni 2021

Salme 119; 60-119

 Salme 119 fortsetter med sin hyllest til Han som er Ordet

 64 Herre, jorden er full av din godhet.
     Lær meg dine forskrifter!

68 Du er god, og det du gjør, er godt.
          Lær meg dine forskrifter!

   73 י Dine hender har skapt meg og holdt meg oppe.
          Gi meg innsikt så jeg lærer dine bud!
          
   
 74 De som frykter deg, skal se meg og bli glade,
          for jeg venter på ditt ord.

 80 La meg følge dine forskrifter med helt hjerte
          så jeg ikke blir til skamme.

Kong David var en stor og mektig mann, men han var også en mann som møtte på motgang, smerte og sorg. Men uansett hvordan han hadde det, så holdt han seg til Ordet;

86 Pålitelige er alle dine bud.
          Hjelp meg! De jager meg med løgn.
          
   
 87 De har nesten gjort ende på meg her på jorden,
          men jeg forlater ikke dine påbud.
          
   
 88 Gi meg liv i din godhet,
          så vil jeg holde lovbudet fra din munn.
          
   
 89  I evighet, Herre,
          står ditt ord fast i himmelen.
          
   
 90 Din trofasthet varer fra slekt til slekt

96 Jeg ser at alt som er fullkomment, har en grense,
          men ditt bud når uendelig vidt.
          
   
 97 מ Hvor høyt jeg elsker din lov!
          Jeg grunner på den hele dagen.

 102 Jeg viker ikke fra dine lover,
          for du veileder meg.
          
   
 103 Hvor søte dine ord er for ganen,
          bedre enn honning i munnen.
          
   
 104 Jeg får innsikt av dine påbud,
          derfor hater jeg falske veier.
          
   
 105  Ditt ord er en lykt for min fot
          og et lys for min sti.

111 Dine lovbud er min eiendom for alltid,
          de gleder mitt hjerte.


I dag vil jeg først og fremst takke for Ordet! Og jeg vil be om en "Ordets vekkelse" der flere og flere kan oppdage og se de underfulle ting i din lov! Herre, vi trenger en ny lengsel etter ditt Ord! Så kunnskapen om deg og livet i deg kan vokse. Jeg tror at ditt Ord er "oljen på lampen" som vi trenger for å være lys for deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar