mandag 14. juni 2021

Mika 6 og 7

  8 Han har kunngjort for deg, menneske,
    hva godt er.
   Og hva krever Herren av deg?
   Bare at du gjør rett,
   viser trofast kjærlighet
   og vandrer ydmykt med din Gud. 

Mika fortsetter å profetere dom, som en konsekvens av deres svik...

16 Du har holdt Omris forskrifter
          og handlet som Ahabs hus.
          Etter deres råd har dere vandret.
          Derfor skal jeg overgi deg til ødeleggelse
          og innbyggerne dine til spott.
          Mitt folks vanære må dere bære.

Det er trist at vi mennesker er slik, men det er gjerne gjennom motgang vi lærer dessverre. Ikke bare én gang. Slik sett kan jeg forstå når Hebreerbrevet sier at Herren tukter den Han elsker. Han har bare én hensikt, og det er å frelse og bevare. Israel våknet også opp igjen, og møtte nåde i siste kapittel;

 7 Men jeg vil speide etter Herren,
          vente på Gud, min frelser.
          Min Gud vil høre meg!


     8 Gled deg ikke over meg, min fiende!
          For om jeg faller, skal jeg reise meg igjen.
          Sitter jeg i mørke, er Herren lys for meg.
          
   
  9 Herrens vrede må jeg bære
          fordi jeg har syndet mot ham,
          inntil han fører min sak
          og skaffer meg rett.
          Han skal føre meg ut i lyset,
          og jeg skal se hans rettferd.


Det var forresten ett vers jeg måtte lese en gang til;

  13 Og jorden skal bli til ødemark
          på grunn av dem som bor på den.
          Det er frukten av gjerningene deres.

Det var en profeti som virkelig treffer i dag, Måten vi lever på legger jorden øde. All overforbruk og forurensning på mange måter... Ja, det er en frukt av våre gjerninger!

Profeten Mika har ropt ut Guds dom, men han har også avsluttet sin profeti med håp;

18 Hvem er en Gud som du,
          en som tar bort skyld og tilgir synd
          for den resten han eier?
          Han holder ikke evig fast på vreden,
          for han vil gjerne vise miskunn.
          
   
 19 Herren skal igjen
          vise barmhjertighet mot oss
          og trå vår skyld under fot.
          Du skal kaste alle våre synder
          ned i havets dyp.
          
   
 20 Du vil vise troskap mot Jakob
          og miskunn mot Abraham,
          slik du med ed lovet
          våre fedre i de eldgamle dager.

Takk for din trofasthet Herre. Og for at du er en vi kan stole på. En som står fast på løftet. Takk for løftet om en ny himmel og en ny jord... Men aller mest; takk for frelsen av nåde. Takk for livet i Deg, for at Du viser meg vei.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar