lørdag 5. juni 2021

Esra 8 og 9

 I dagens kapitler fortsetter Esra å sette i stand Herrens tempel, som ligger i ruiner etter 70 års fangenskap. Det har vært stor glede midt i denne gjenoppbyggingen. Men her i kap 9 oppdager profeten hvilken tilstand folket er i, der de også i under fangenskap har fortsatt å synde mot Gud og hans bud...

 8 Men nå har Herren vår Gud for en kort stund vist oss velvilje. Han har latt en rest av oss slippe unna og har festet teltpluggen for oss på sitt hellige sted. Vår Gud har fått øynene våre til å skinne og har gitt oss litt styrke i vårt slaveri.  9 For selv om vi er slaver, har vår Gud ikke forlatt oss i vårt slaveri, men han har fått perserkongene til å vise oss velvilje, så vi fikk mot til å reise vår Guds hus av ruinene. Og han har gitt oss et vern i Juda og Jerusalem. 10 Men nå, hva skal vi si etter dette, vår Gud? For vi har forlatt dine bud...

 15 Herre, Israels Gud, du er rettferdig. Vi er en rest som har sluppet unna til denne dag. Se, her er vi for ditt ansikt med vår skyld. Men slik kan ingen bli stående for deg.


Kjære Gud - i blant trenger jeg å stoppe opp å ransake meg selv. Jeg trenger også hjelp til å se Herre, hva jeg trenger å vende om fra - og hva jeg trenger å vende om til. Herre led du meg! Takk for din nåde, som både renser og veileder!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar