mandag 3. mai 2021

Ap.gj 8

 Jeg sitter her og funderte litt over hva som er forskjellen på rettferdig og rettferdig-gjort. Jeg tror det ene virkelig er rettferdig - mens det andre er gjort rettferdig, helt ufortjent. Den urettferdige har fått rettferdighet av nåde.

 Tankene kom, etter å ha lest dagens kapittel. For her møter vi kristne som opplever totalt ulike situasjoner. Og min første, spontane tanker var at dette var urettferdig. Og det var det virkelig også - på tross av at Gud hadde rettferdiggjort dem alle.

Men det som er rettferdig for Gud, er ikke alltid helt det samme som vi mennesker ser det. 
Rettferdiggjørelse handler om tilgivelse for syndene, frelse av nåde. Uten dette kunne jeg ikke komme til Gud. Men livet her og nå må vi møte, og det er sjeldent rettferdig...

Slik var det også for de første kristne. Ikke lett å forstå! Mange måtte lide martyrdøden, mens andre opplevde å virkelig bli brukt av Gud på mirakuløst vis.

Samme dag brøt det løs en kraftig forfølgelse mot menigheten i Jerusalem. Alle unntatt apostlene ble spredt omkring i Judea og Samaria.  2 Noen fromme menn begravde Stefanus og holdt en stor dødsklage over ham.  3 Men Saulus fór hardt fram mot menigheten. Han trengte seg inn i hjemmene og slepte ut både menn og kvinner og fikk dem kastet i fengsel.

På den andre siden finner vi Fillip som både før høre oppgaver fra Gud, og til og med blir rykket opp fra det ene stedet til det andre... 

26 En engel fra Herren talte til Filip og sa: «Gjør deg klar og dra sørover på veien fra Jerusalem til Gaza.» Dette er en øde strekning. 27 Filip gjorde seg i stand og dro av sted. Han fikk se en etiopisk hoffmann

Fillip får delt Guds Ord med denne mannen, som også lar seg døpe. Og etter dette står det om Fillip;

 39 Da de steg opp av vannet, rykket Herrens Ånd Filip bort, og hoffmannen så ham ikke lenger. Han fortsatte lykkelig videre på sin vei. 40 Men Filip viste seg senere i Asjdod, og han forkynte evangeliet i alle byene han reiste gjennom, helt fram til Cæsarea.

Men midt i dette urettferdige virrvarret (framgang og forfølgelse), har Gud likevel kontroll. Han har en plan, og det med en mann som var i ferd med å ødelegge Guds rike. Saulus. Det tror jeg ingen hadde kunnet tro eller forutse der og da?!

Jeg lurer på hvilke planer Gud har for stedet der jeg bor? Ting er ikke alltid slik det ser ut. 

Herre, en av utfordringene jeg fikk i går, var å be for de hellige. Når jeg leser dagens kapittel, blir jeg minnet om hvor viktig det er. Jeg ber spesielt for de som opplever forfølgelse. Jeg ber også for de som i dag kjenner seg sterke og har framgang i ditt rike. Jeg ber for våre ledere. Gi dem visdom, mot og kraft, som holder både i medgang og motgang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar