søndag 25. april 2021

Salme 106

 Halleluja!

          Takk Herren, for han er god,
          evig varer hans miskunn.
          
   
  2 Hvem kan nevne alle Herrens storverk,
          fortelle om det herlige han har gjort?
          
   
  3 Salige er de som tar vare på retten
          og alltid fremmer rettferd.

Slik åpner dagens salme, som siden fortsetter i bønn. 
          
   
  4 Herre, husk meg i din nåde mot ditt folk,
          kom til meg med din frelse!
          
   
  5 Da kan jeg se hvor godt det går dine utvalgte,
          få del i ditt folks glede
          og prise meg lykkelig sammen med dine.
          
   
  6 Vi har syndet slik våre fedre gjorde,
          vi har handlet ille og gjort urett.

Salmen fortsetter å ramse opp all uretten de har gjort, og hvilke konsekvenser det fikk. Jeg aner at salmen egentlig er en fortvilt bønn i en vanskelig situasjon. Derfor er det fascinerende hvordan de åpner med å lovprise Gud, uansett!
Det gjør egentlig godt å tenke på at jeg kan gjøre det, i alle situasjoner. Han er verd all lov og ære - uansett hvordan jeg har det eller føler det.

Salmisten avslutter også med optimisme.

 44 Men han så til dem i nøden
          da han hørte dem rope.
          
   
 45 Han husket pakten med dem
          og viste medynk i sin store kjærlighet.
          
   
 46 Så lot han dem finne barmhjertighet
          hos alle som holdt dem som fanger.
          
   
 47 Frels oss, Herre, vår Gud,
          sank oss inn fra folkene
          så vi kan prise ditt hellige navn
          og uredde lovsynge deg.
          
   
 48 Velsignet er Herren, Israels Gud,
          fra evighet til evighet!
          Og hele folket skal si: Amen!
          Halleluja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar