mandag 26. april 2021

Amos 3 og 4

 Hør dette ordet som Herren taler mot dere, israelitter,
mot hele den slekten jeg førte opp fra Egypt:

         2 Bare dere ville jeg kjennes ved
          blant alle jordens slekter.
          Derfor vil jeg straffe dere
          for alle syndene deres.

     3 Går vel to i følge
          uten å ha en avtale?

De hadde en god avtale, en veldig god avtale. I avtalen lå det masse velsignelse, men også konsekvenser om avtalen ble brutt... 

Profeten Amos skriver videre;

7 Nei, Herren Gud gjør ikke noe
          uten å åpenbare sitt skjulte råd
          for sine tjenere profetene.
          
   
  8 Løven brøler
          – hvem blir ikke redd?
          Herren Gud taler
          – hvem blir ikke profet?

Måtte smile litt av beskrivelsen. Det er tydelig at Amos følte han ikke hadde noe valg i sitt kall, selv om det garantert kostet ham mye å rope ut "varsko her"

Amos fortsetter i neste kapittel, å rope domsord fra Gud

 8 Både to og tre byer vaklet av sted
          til en og samme by for å drikke vann
          uten å få tørsten slukket.
          Men dere vendte ikke om til meg,
          sier Herren.

Det var målet, at de skulle vende om til Ham som hadde all velsignelse - men de ville ikke..

12 Derfor vil jeg gjøre slik med deg, Israel.
          Og fordi jeg vil gjøre dette med deg,
          må du gjøre deg klar til å møte din Gud, Israel!
          
   
 13 For se, han som former fjellene og skaper vinden,
          han som forteller mennesket hva det tenker,
          han som skaper morgenrøde og mørke,
          som farer fram over jordens høyder,
           Herren, hærskarenes Gud, er hans navn.

Jeg skrev i forrige bloggpost at jeg i alle situasjoner, glede eller sorg, dans eller trøbbel, lette eller tunge tanker - jeg kan uansett lovprise og ære Gud. 
Også her - hvor vanskelige ord strømmer på, og spørsmålene surrer... også her kan jeg hvile i at Gud vet hva han gjør. Han har kontrollen, selv om jeg ikke ser den, eller klarer å forstår den

Hvordan forklarer jeg dine dommer?
Som salmisten ofte sier "Du er rettferdig og sann - jeg stoler på deg"
          
   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar