mandag 26. april 2021

Joh 21

 Siden åpenbarte Jesus seg igjen for disiplene ved Tiberias-sjøen. Det gikk slik til:  2 Simon Peter, Tomas, som ble kalt Tvillingen, Natanael fra Kana i Galilea, Sebedeus-sønnene og to andre av disiplene hans var sammen der.  3 Simon Peter sa til de andre: «Jeg drar ut og fisker.» «Vi kommer også med,» sa de. De gikk av sted og steg i båten, men den natten fikk de ingen ting.

Jeg kan se for meg at Peter er litt rastløs denne dagen. Ting er ikke som før... De kan ikke lenger følge Jesus slik de gjorde før. 
Kanskje Peter tenkte "Jeg går tilbake til dette jeg kjenner. Dette er noe jeg i alle fall kan" - også opplever han det frustrerende at det ikke funka... Lurer på hva han tente på da? Ikke hadde han Jesus (trodde han) og ikke hadde han lenger fiskelykke... 
For en morgen det ble?! For en åpenbaring!

4 Da morgenen kom, stod Jesus på stranden, men disiplene visste ikke at det var han.  5 «Dere har vel ikke noe fisk, barn?» sa Jesus til dem. «Nei,» svarte de.  6 «Kast noten ut på høyre side av båten, så skal dere få fisk,» sa Jesus. De kastet noten ut, og nå klarte de ikke å dra den opp, så mye fisk hadde de fått.  7 Da sa den disippelen som Jesus hadde kjær, til Peter: «Det er Herren.» Da Simon Peter hørte at det var Herren, bandt han kappen om seg – den hadde han tatt av seg – og kastet seg i sjøen.  8 De andre disiplene kom etter i båten og drog noten med fisken etter seg. De var ikke langt fra land, bare omkring to hundre alen.

Gleden til Peter er det ikke vanskelig å se! Og enda bedre blir det, når Jesus gjennom en samtale med Peter, kaller ham på nytt til tjeneste. Hele Peters liv blir igjen fylt med håp og mening!

Jeg har tidligere skrevet en egen bloggpost om denne samtalen mellom Jesus og Peter. Du må gjerne lese den om du vil :-D 

Johannes avslutter evangeliet slik;

25 Men også mye annet har Jesus gjort. Skulle det skrives ned, hver enkelt ting, tror jeg ikke hele verden ville romme alle de bøker som da måtte skrives.

Gud er STOR!

Herre, jeg er så takknemlig for det jeg bl.a. har lært gjennom Peter. Hvordan du Here, bryr deg om meg hele veien. Gjennom både seier og nederlag. Og ikke minst hvordan du kommer oss i møte og ønsker å gjenopprette! Takk for frelsen av nåde! Og takk for din trofasthet!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar