onsdag 21. april 2021

Salme 105

Pris Herren, påkall hans navn,
          gjør gjerningene hans kjent blant folkene!
          
   
  2 Syng for ham og spill for ham,
          syng om alle hans under!
          
   
  3 Vær stolte over hans hellige navn!
          Gled dere i hjertet, dere som søker Herren.
          
   
  4 Spør etter Herren og hans makt,
          søk alltid hans ansikt!
          
   
  5 Husk det underfulle han har gjort,
          hans tegn og lovene fra hans munn

Dagens salme starter med en lovsang og en utfordring. Det blir en del av min bønn og lovsang i dag. At jeg skal minnes og dele med meg det Gud har gjort for meg. Salmisten minnes alle undrene Gud gjorde da han reddet dem ut av Egypt og ga dem løfteslandet.

  17 Han sendte en mann foran dem,
          Josef ble solgt som slave.
          
   
 18 De tvang føttene hans i lenker,
          jern ble lagt om halsen,
          
   
 19 helt til det han sa, ble oppfylt
          og Herrens ord ga ham rett.


43 Han lot folket sitt dra ut med glede,
          sine utvalgte med jubelrop.
          
   
 44 Han ga dem land som andre folk eide,
          de overtok det andre hadde strevd for,
          
   
 45 så de skulle holde hans forskrifter
          og ta vare på hans lover.
          Halleluja!

Dette siste verset minner om at Guds nåde er det viktigste, og at vår takknemlighet og gjensvar til dette er å ta vare på Guds Ord og leve etter det.

Herre, jeg er så takknemlig for at du kom, og at du nå er nær hos dem som søker deg. Takk for Ordet ditt som gir liv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar