torsdag 22. april 2021

Amos 1 og 2

Ord av Amos, en sauebonde fra Tekoa, det han så om Israel i de dager da Ussia var konge i Juda og Jeroboam, sønn av Joasj, var konge i Israel, to år før jordskjelvet.  

Slik åpner Profeten Amos, som roper ut Herrens dom til flere konger og riker. Så modig han var? Nå tror jeg at han kjente sin Gud så godt at han på en måte ikke hadde noe valg.. Dvs, han visste at det ville bli slik Gud hadde sagt uansett. Og advarslene var ment for å vekke opp og vende om før det var for sent.

Det er mange konger og byer som ramses opp og får sin forklaring på hva problemet er. For eksempel Tyros;

9 Så sier Herren:
          Tre ugjerninger av Tyros, ja, fire
          – jeg holder det ikke tilbake!
          For de overga til Edom alle som de drev i eksil,
          de husket ikke på brødrepakten.

Det fortsetter ut i neste kapittel;

4 Så sier Herren:
          Tre ugjerninger av Juda, ja, fire
          – jeg holder det ikke tilbake!
          For de foraktet Herrens lov,
          de holdt ikke hans forskrifter.
          Løgner førte dem vill,
          løgner som fedrene fulgte.

Videre minner Gud dem på hva han har gjort for dem

 9 Men det var jeg
          som utryddet amorittene for dem,
          de som var høye som sedertrær
          og sterke som eiketrær.
          Jeg ødela frukten oppe
          og røttene nede.
          
   
 10 Det var jeg som førte dere opp fra Egypt
          og ledet dere i ørkenen i førti år
          så dere kunne innta amorittenes land.
          
   
 11 Jeg lot noen av sønnene deres stå fram som profeter
          og noen unge menn som nasireere.
          Er det ikke slik, israelitter?
          sier Herren.

Likevel vendte de seg bort fra Gud og hans forskrifter.

Dommen som Amos forteller om, blir bekreftet av åpningen denne profetboken hadde. Den fortalte om jordskjelv som hendte to år senere. Hør hva han sier her, altså to år tidligere;

13 Se, jeg lar grunnen riste under dere
          som under en vogn full av korn.
          
   
 14 Den raske er ikke i stand til å flykte,
          den sterke kan ikke bruke sin kraft,
          og helten berger ikke livet.

Jeg forstår hvor svake vi mennesker er... som glemmer så fort, og som lar seg påvirke av alt rundt oss. Det er virkelig viktig å søke deg Herre, hver dag, og grunne på ditt Ord. Jeg ber for dagen i dag. Måtte ditt Ord blir mer enn bare ord for meg... Jeg er så takknemlig for at vi har ditt Ord, og at du taler til oss gjennom det. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar