torsdag 15. april 2021

Salme 104

 Dagens salme er først og fremst en hyllest til Skaperen, men også til det Han har skapt. Salmisten hyller Gud som fremdeles tar vare på det Han har skapt. 

Velsign Herren, min sjel!
          Stor er du, Herre, min Gud!
          Du har kledd deg i høyhet og herlighet.

 10 Du lar kilder velle fram i dalene
  så bekker renner mellom fjellene.
11 De gir drikke til alle dyr på marken,
ville esler får slukke tørsten.
 12 Der finner fuglene under himmelen bolig,
de synger mellom greinene.
13 Han vanner fjellene fra sin høye sal.
Jorden mettes med frukten av din gjerning.
14 Du lar gresset spire fram for feet
og vekster til nytte for mennesket.
Du lar brødet komme fra jorden,

 24 Herre, hvor mange dine gjerninger er!
          Og alle har du gjort med visdom,
          jorden er full av det du bærer fram.

31 Måtte Herrens ære vare evig
          og Herren glede seg over sine gjerninger!

 33 Jeg vil synge for Herren hele mitt liv,
          spille for min Gud så lenge jeg er til.
   
 34 Måtte ordene mine gjøre ham glad!
          Jeg vil glede meg i Herren.

AMEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar