fredag 16. april 2021

Joel 3

 En gang skal det skje

          at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker.
          Deres sønner og døtre skal profetere,
          de gamle skal drømme drømmer
          og de unge skal se syn.
   
  2 Selv over slaver og slavekvinner
          vil jeg i de dager øse ut min Ånd.

Tenk hvilket fantastisk løfte dette var (og er!) Den gangen var det bare prestene og profetene som hadde den nære kontakten med Gud. Og videre var Gud nær hos Israels folk. Men Guds plan var å være der for alle - i alle land og nasjoner. Og v.2 viser også at Gud også ville være der for dem som "ingenting var" I Guds øyne er vi alle gull verdt. 

Men ikke alle velger å ta imot... Ikke alle velger å følge Guds vei.
Joel profeterer også om en kamp mot det onde.

 14 Rop dette ut blant folkene,
          lys hellig krig, vekk krigerne!
          La alle stridsmenn møte fram og dra ut.
          
   
 15 Smi plogskjærene om til sverd
          og vingårdsknivene til spyd!
          Den svake skal si: «Jeg er en helt.»
          
   
 16 Skynd dere og kom!
          Kom sammen, alle folkeslag, fra alle kanter,
           Herre, før dine krigere ned!
          
   
 17 Folkeslagene skal bryte opp
          og dra til Josjafats dal,
          for der vil jeg sitte til doms
          over folk fra alle kanter.
          
   
 18 Send sigden ut, for høsten er moden,
          kom og tråkk, for vinpressen er full,
          pressekummene flyter over, for ondskapen deres er stor.
          
   
 19 Larm og atter larm i Dommens dal,
          for Herrens dag er nær i Dommens dal.



Herre, i blant er det vanskelig å forstå Ordet ditt... derfor er jeg glad for løftet dette kapitlet åpnet med. Den Hellige Ånd!

Det er med sorg jeg tenker på hvor mye uskyldig blod som har rent, fordi noen har trodd den hellige krigen handlet om fysisk krig mot brødre og søstre... 
Paulus skriver i Ef.6

12 For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. 13 Ta derfor på Guds fulle rustning, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. 14 Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet og kle dere i rettferdighetens brynje, 15 stå klar med fredens evangelium som sko på føttene. 16 Hold alltid troens skjold høyt! Med det kan dere slukke alle den ondes brennende piler. 17 Ta imot frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord. 18 Gjør dette i bønn, og legg alt fram for Gud! Be alltid i Ånden! Våk og hold ut i bønn for alle de hellige.

Bare Gud kan dømme, en dom vi alle skal møte. 

Herre, takk for at jeg hver dag kan komme fram for Deg, og bli renset i Jesu blod. Takk for Den Hellige Ånd som daglig veileder og hjelper meg. 
Takk for troen gave! Herre, jeg ber om hjelp til å være et lys for deg, så også andre kan ta imot troens gave!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar