lørdag 17. april 2021

Joh 20

 11 Men Maria sto like utenfor graven og gråt. Gråtende bøyde hun seg fram og så inn i graven. 12 Da fikk hun se to hvitkledde engler sitte der Jesu kropp hadde ligget, en ved hodet og en ved føttene. 13 «Hvorfor gråter du, kvinne?» spurte de. Hun svarte: «De har tatt Herren min bort, og jeg vet ikke hvor de har lagt ham.» 14 I det samme snudde hun seg og så Jesus stå der, men hun skjønte ikke at det var han. 15 «Hvorfor gråter du, kvinne?» spør Jesus. «Hvem leter du etter?» Hun trodde at det var gartneren, og sa til ham: «Herre, hvis du har tatt ham bort, så si meg hvor du har lagt ham, så skal jeg ta ham med meg.» 16 «Maria», sa Jesus. Da snudde hun seg og sa til ham på hebraisk: «Rabbuni» – det betyr mester.


Sterk historie i dagens kapittel. Maria som sørger over det hun har mistet. Nå ser det ut til at hun har mistet det siste som var igjen også...
Men Jesus kom henne i møte :-)

Dette vekket minner hos meg, da jeg for en del år siden også trodde jeg hadde mistet Ham... Jeg trodde ikke Gud ville være hos meg som hadde tatt så dårlige valg. Da kom Han meg i møte, og viste meg en ny vei. Bare jeg tenker på denne tiden, kjenner jeg lovsangen som Maria stemte i "Rabbuni"

19 Det var om kvelden samme dag, den første dagen i uken. Av frykt for jødene hadde disiplene stengt dørene der de var samlet. Da kom Jesus; han sto midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!»

Slik er min Herre og Mester. Selv når vi stenger alle dører i frykt, så kan Han komme oss i møte. 

Herre, takk at du kommer oss i møte! De hadde stengt dørene i frykt, men heldigvis var deres hjertedører åpne for din røst. Du som kom med fred og frelse!

Videre forteller Johannes om Tomas som tvilte på det de andre fortalte. Men Jesus elsket ham, og ga ham en ny sjanse :-) og Tomas selv elsket jo Jesus og kjente ham igjen. Åh Herre, du er god! Du kommer oss i møte. Akkurat det har blitt godt for meg i det siste.

Johannes som har delt mange av Jesu under, avslutter dagens kapittel slik;
 30 Jesus gjorde også mange andre tegn for øynene på disiplene, tegn som det ikke er skrevet om i denne boken. 31 Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar