mandag 29. mars 2021

Salme 99-101

 Fra dagens salmer velger jeg ut dette;

99

9 Opphøy Herren vår Gud,

          bøy dere mot hans hellige fjell.
          Hellig er Herren vår Gud.

100

 2 Tjen Herren med glede,
          kom fram for ham med jubel!
          
   
  3 Kjenn at Herren er Gud!
          Han har skapt oss, vi er hans,
          vi er hans folk og den flokken han gjeter.
          
   
  4 Kom gjennom portene hans med takkesang,
          inn i forgårdene med lovsang!
          Lov ham, velsign hans navn!
          
   
  5 Herren er god, evig er hans miskunn,
          hans trofasthet varer fra slekt til slekt.

Et takkeemne, og samtidig ett bønneemne for mine barn og barnebarn!

I salme 101 møter vi en David som lengter etter å leve etter Guds vilje;

 2 Jeg vil lære meg den fullkomne veien.
          Når vil du komme til meg?
          Med helt hjerte vil jeg vandre i mitt hus.
          
   
  3 Ondskap vil jeg ikke ha for øye, urett hater jeg,
          slikt holder jeg meg borte fra.
          
   
  4 Svikefullt hjerte skal vike fra meg.
          Jeg vil ikke vite av det onde.

Herre, også jeg kjenner samme lengsels. Men jeg vet også at jeg bommer på målet rett som det er. Jeg vil gjerne legge til Davids bønn i salme 52 også;

11 Skjul ditt ansikt for mine synder,
          utslett all min skyld!
          
   
 12 Gud, skap i meg et rent hjerte,
          gi meg en ny og stødig ånd!

          
   
 14 Gi meg igjen gleden over din frelse,
          hold meg oppe med en villig ånd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar