lørdag 20. mars 2021

Klag 5

 Dagens klagesang uttrykker sorg over det de har mistet.

13 Unge menn må slite med kvernen,
          gutter segner under vedbøren.
   
 14 De gamle sitter ikke lenger i porten,
          de unge har sluttet å synge.
   
 15 Vi har ikke lenger glede i hjertet,
          dansen er snudd om til sorg.
   
 16 Kransen har falt av hodet.
          Ve oss, vi har syndet!
   
 17 Hjertet er blitt sykt,
          øynene er blitt svake.

Det største savnet tror jeg likevel er etter Guds nærvær

19 Du, Herre, troner til evig tid,
          din trone står fra slekt til slekt.
   
 20 Hvorfor har du glemt oss for alltid,
          gått fra oss for alle tider?
   
 21 Herre, led oss tilbake til deg, så vi kan vende tilbake.
          Gjør dagene våre nye, slik de var før!

Det var bønnen de hadde, men deres sorg og skyldfølelse var så stor at deres tro ble liten... 

22 Men du har vraket oss,
          du er rasende.

Slik slutter klagesangene. Men heldigvis vet vi at historien ikke slutter der. Kom til å tenke på hva Jesus sa i Luk 17;

 5 Apostlene sa til Herren: «Gi oss større tro!»  6 Herren svarte: «Om dere hadde tro som et sennepsfrø, kunne dere si til dette morbærtreet: ‘Rykk deg opp og slå rot i havet!’ Og det skulle adlyde dere.

Wow - sier jeg. Det kommer ikke an på hvor stor troen er. Det kommer antagelig an på om du våger å bruke den :-) Be uansett vil jeg oppmuntre til. Be med det lille håpet du har. Gud hører bønn. 

I Mark 9 er det en pappa som kommer med håp til Jesus. At troen ikke er sterk, kan vi se i måten han uttrykker seg på. Men hadde han ikke hatt tro som et sennepsfrø, om han ikke hadde hatt et lite håp, så hadde han jo ikke kommet. Jesus møtte den usikre pappaen.

Men om det er mulig for deg å gjøre noe, så ha medfølelse med oss og hjelp oss!» 23 «Om det er mulig for meg?» svarte Jesus. «Alt er mulig for den som tror.» 24 Straks ropte guttens far: «Jeg tror, hjelp meg i min vantro!»

Gutten ble frisk han, og pappa fikk styrket sin tro. Gud er god!

Så kom som du er til Gud, Han tar imot deg. Han vil styrke din tro og forme ditt hjerte om du er åpen for Ham.

Herre, jeg ber for denne dagen. Spesielt ber jeg for de som føler de har mistet mye, og som strever i sin tro. Takk at du kan styrke dem og møte dem! Måtte du gi dem en ekstra velsigna dag i dag, hvor de får smake og se at du er god. Salme 34;9 sier

Smak og se at Herren er god!
Salig er den som søker tilflukt hos ham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar