torsdag 4. mars 2021

Joh 7

 Siden dro Jesus omkring i Galilea. Han ville ikke være i Judea, for jødene sto ham etter livet. 

Og som om det ikke var nok sier v.5 at ikke en gang brødrene hans trodde ham.

12 Og det var mye snakk om ham blant folk. Noen sa: «Han er et godt menneske.» «Nei, han fører folket vill!» sa andre. 13 Men ingen snakket åpent om ham, for de var redde for jødene.

Vi mennesker... det er virkelig et Guds under at Hans kjærlighet består..
Halleluja for Gud som på tross av alt dette, har kontroll. 

28 Da ropte Jesus ut mens han underviste på tempelplassen: «Ja, dere kjenner meg og vet hvor jeg kommer fra! Men jeg er ikke kommet av meg selv, og han som har sendt meg, er sann, men dere kjenner ham ikke. 29 Jeg kjenner ham, for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg.» 30 Da ville de gripe ham, men ingen la hånd på ham, for hans time var ennå ikke kommet. (Ingen kan rokke ved det Gud har bestemt)
   
 31 Men blant folket var det mange som trodde på ham, og de sa: «Kan vel Messias, når han kommer, gjøre flere tegn enn denne mannen har gjort?»

Så absolutt et godt argument :-D

37 På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! 38 Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.» 

Å, Herre, jeg takke Deg for denne gaven!

I slutten av kapitlet møter vi igjen Nikodemus. Kanskje motet hans har vokst litt siden sist vi møtte ham? Den gangen kom han listende om natten. Nå våger han å ta til orde for å forsvare Jesus.

50 Nikodemus, en av deres egne, han som tidligere hadde kommet til Jesus, sa da: 51 «Loven vår dømmer vel ikke et menneske uten forhør, før en har fått vite hva det har gjort?» 52 «Er kanskje du også fra Galilea?» svarte de. «Gransk Skriften, så vil du se at ingen profet kommer fra Galilea.»

Det går an å granske skriftene for å finne de svarene man ønsker..
Derfor er det viktig - tror jeg - å lese hele skriften. Ikke bare plukke litt her og litt der.


Jeg har hatt mange "Herre lær meg" bønner i det siste.
Det startet med "Herre, lær meg å be!" Siden ble det "Herre lær meg å lytte" og "Herre lær meg å elske" I dag ser jeg at jeg også trenger å be "Herre lær meg å lese og forstå Ditt Ord"

Salme 86 skriver;

 11 Herre, lær meg din vei
          så jeg kan vandre i din sannhet!
          Gi meg et helt hjerte, så jeg frykter ditt navn!
   
 12 Jeg vil prise deg, Herre, min Gud, av hele mitt hjerte
          og evig ære ditt navn.
   
 13 For din miskunn mot meg er stor



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar