onsdag 3. mars 2021

Åp 2

 Skriv til engelen for menigheten i Efesos:

        Dette sier han som holder de sju stjernene i sin høyre hånd, han som går omkring blant de sju lysestakene av gull:  2 Jeg vet om dine gjerninger

Det er alvorlige Ord i dagens kapittel. Det starter med å vise at hver menighet har sin egen engel :-) En engel som tar imot beskjeder fra Gud, og som har sine oppdrag til en helt spesiell menighet. 
Hva sier Gud til engelen for menigheten i Salem Åros?

Hva sier Gud til min engel...? 

De får klar tale, både om det som er bra, og det som er dårlig. Og alle for de hvert sitt spesielle budskap.

Efesos var ivrige på hva som var rett og galt. De var utholdende i kamper det måtte kjempe.
Men de hadde mistet sin første kjærlighet. På tross av mange gode gjerninger trengte de å vende om. Ellers ville de miste alt...

Budskap; 7 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis.

Smyrna er fattige, men likevel rike. De ser ut til å være en menighet som blir forfulgt og oppfordringen lyder; "Vær tro til døden, så skal jeg gi deg livets seierskrans"

Budskap;  11 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, skal ikke rammes av den annen død.

Pergamon får ros for sin sterke tro, men de har godtatt å ha noen hos seg som kan bli en felle for dem (v.14) 

Budskap;  17 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!
        Den som seirer, vil jeg gi av den skjulte manna. Og jeg vil gi ham en hvit stein, og på steinen er det skrevet et nytt navn som ingen kjenner uten den som får det.

Tyatira får ros for sine mektige gjerninger - men også her har de godtatt en profet som ikke er av det rette slaget. Også det kan bli en felle for dem, og oppfordringen lyder "Hold fast på det dere har, inntil jeg kommer"

Budskap;  26 Den som seirer og holder seg til mine gjerninger helt til det siste, skal jeg gi makt over folkene:
    27  Han skal styre dem med jernstav,
           som leirkar blir de knust.
28 Den samme makt har jeg fått av min Far. Og jeg vil gi ham morgenstjernen.
   
 29 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!


Kjenner jeg blir litt stille. Det er kraftig tale... Men budskapene har også mange gode løfter i seg. 

Jesus - som er det eneste bildet vi har av Deg Gud, gikk omkring og gjorde godt. Han helbredet syke, han ga verdi til de som andre forkastet. Jeg tenker på kvinnen som ble grepet i hor, eller på kvinnen som ble sett ned på der hun salvet Jesu føtter, eller på Sakkeus som alle mente bare var en kjeltring. Jeg tenker på bildet du viste av Gud gjennom lignelsen om den fortapte sønn. Jeg tenker på at Jesus var villig til å dø for mine synder. 
"For så høyt har Gud elsket"
"Han ble såret for våre overtredelser"

Nesten så kontrasten blir stor.

Hva betyr dagens budskap? Hvilke farer må jeg se opp for? Det skremmer meg litt må jeg innrømme. Hvor lett eller vanskelig er det å følge deg? Hvor lett eller vanskelig er det å gå i feller...?

"Den som har ører, han høre hva ånden sier til menighetene"
Det viktigste er å holde seg nær til Ham, som kjenner og vet alt. Herre, veiled meg!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar