mandag 22. mars 2021

Hos 11 og 12

 Gud har talt gjennom profeten Hosea gjennom flere kapitler, og det har handlet om Israel som må bære konsekvensene for sine valg. For sitt frafall fra Gud... 

Men i dagens kapittel ser vi hvordan Gud sørger over deres valg, som en pappa som elsker sine barn.

Da Israel var ung,
          fikk jeg ham kjær,
          fra Egypt kalte jeg min sønn.
          
   
  2 Men jo mer jeg ropte på dem,
          desto mer gikk de bort fra meg.
          De ofret til Baal-gudene,
          tente offerild for gudebilder.
          
   
  3 Det var jeg som lærte Efraim å gå
          og tok dem på armen.
          Men de skjønte ikke at jeg helbredet dem.

De forstod ikke sitt eget beste. Velkjent problem, sant...? Også i dag.

4 Jeg dro dem med menneskebånd,
          med kjærlighets tau.
          Jeg var lik en som løfter et spedbarn opp til kinnet,
          jeg bøyde meg ned og ga dem mat.
          
   
  5 De skal ikke vende tilbake til Egypt,
          men Assur skal være deres konge,
          for de nektet å vende om.

Snakk om å beskrive Guds kjærlighet!

 8 Hvordan kan jeg oppgi deg, Efraim,
          overgi deg, Israel?
          Hvordan kan jeg oppgi deg som Adma,
          gjøre med deg som med Sebojim?
          Hjertet vender seg i meg,
          all min medlidenhet våkner.
          
   
  9 Jeg vil ikke følge min brennende vrede,
          ikke ødelegge Efraim en gang til.
          For jeg er Gud og ikke et menneske,
          hellig midt iblant dere.
          Jeg vil ikke komme med redsel.


Dette er Guds opprinnelige lengsel. Men Israel så det ikke... de fortsatte å vende seg bort fra Gud, og måtte bære konsekvensene av det. 
Kom til å tenke på noe Jakob sa, da han ble overrasket av Gud i 1.Mos 28

16 Da våknet Jakob av søvnen og sa: «Sannelig, Herren er på dette stedet, og jeg visste det ikke!»

Kap.12 beskriver flere av konsekvensene for deres valg, samtidig som det også har denne oppfordringen;

 7 Og du skal vende tilbake ved din Guds hjelp.
          Hold fast på kjærlighet og rett,
          ha alltid håp til din Gud!

Kjære Gud - hver dag har mange valg. Jeg ber for dagen i dag, at du skal vise meg veien. Hjelp meg gjennom valgene jeg tar, så jeg velger det rette... I blant kan jeg være nokså spontan, uten helt å tenke meg om. Takk at du hjelper meg å reflektere underveis :-)
Det viktige gjennom dagen, er å holde fast på din kjærlighet, og alltid sette min lit til Deg! 
Tenk at du gjør mye for meg som jeg ikke en gang ser... (slik det også var for Israel i dagens kapittel) Jeg ber Herre, om at du må vekke meg opp, om det er noe viktig jeg trenger å se fra Deg. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar