søndag 7. mars 2021

Åp 3 og 4

 Dagens kapittel åpner med et vanskelig alvor!

Dette sier han som har de sju Guds ånder og de sju stjerner: Jeg vet om dine gjerninger. Det heter om deg at du lever, men du er død.  2 Våkn opp og styrk det som er igjen, og som holder på å dø! For jeg har funnet at dine gjerninger ikke holder mål i min Guds øyne.  3 Husk derfor hva du tok imot og hørte! Hold fast på det og vend om! 

For en del år siden møtte jeg en mann som imponerte meg med sin livsfilosofi "Alt kan løses" Det trodde jeg faktisk på selv også den gangen. Men jeg oppdaget gjennom den samme mannen at dette ikke var sant. Dessverre. Alt er ikke mulig for oss mennesker - men alt her heldigvis mulig for Gud!!

Det jeg oppdaget hos denne mannen, var at han hadde problemer han selv ikke så. Det kan selvsagt gjelde meg også - men det jeg oppdaget av at nettopp dette gjorde det umulig å løse. Første steg til å løse et problem er først å innse at der er et problem. Om man ikke ser problemet, kan det ikke løses. Skummelt, sant?

Derfor er åpningen av dagens kapittel også et "varsko her". De trodde de var levende, men var døden nær... og deres handlinger holdt ikke mål. 
Vi er vanemennesker, og når alt går som det har gjort lenge kan det hende vi glemmer å se etter hvordan det egentlig står til. 

Åpne o Herre øynene våre 
(så vi ser det vi trenger å oppdage!)
Vi vil se Jesus, røre ved Ham
(Vi vil fysisk følge Ham, kjenne Hans nærvær)
Lær oss å lytte, høre Hans stemme
(den som har ører, han høre hva Ånden sier til menighetene)
Åne o Herre øynene våre
(Ja, Herre hjelp oss å SE hva vi trenger å vende oss fra - eller til)

Neste menighet fikk et helt annet budskap;

 8 Jeg vet om dine gjerninger. Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, som ingen kan stenge. For du har liten kraft, og du har holdt fast ved mitt ord og ikke fornektet mitt navn. 
 10 Fordi du har tatt vare på mitt ord om å holde ut, vil jeg bevare deg gjennom den tiden av prøvelser som skal komme over hele verden for å prøve dem som bor på jorden. 11 Jeg kommer snart. Hold fast på det du har, så ingen tar seierskransen fra deg!

Herre, takk for ditt Ord! Måtte det gi liv i meg, og ikke bare bli tomme bokstaver... For Ordet ditt kan bevare og styrke gjennom vanskelige dager. Jeg har også erfart hvordan det gleder og velsigner på gode dager!

Den tredje menigheten i dagens kapittel får også et alvorlig budskap. 
Det åpner med noe jeg antar er likegyldighet (lunken, og verken kald eller varm). Også det er en skummel tilstand... for her er det manglende evne til å kjempe.

Men også denne menigheten hadde samme problem som den første. Den innså ikke sitt eget problem.
 17 Du sier: «Jeg er rik, jeg har overflod og mangler ingenting.» Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig, fattig, blind og naken.

Men på tross av dette, kommer Jesus med både formaning og trøst;

 18 Derfor gir jeg deg det råd at du kjøper gull av meg, renset i ild, så du kan bli rik, og hvite klær som du kan kle deg med og skjule din nakne skam, og salve til å smøre på øynene dine, så du kan se.

Legg merke til at det er JESUS som kan gi oss det! Og vi kan ta imot av nåde. I blant må Jesus vekke oss opp, og det kan selvsagt gjøre vondt... men Jesus har alltid en god hensikt i det Han gjør;

    19 Jeg refser og irettesetter alle dem jeg har kjær. La det bli alvor og vend om! 20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.
   
 21 Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone.
   
 22 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!

Får lyst til å synge igjen "Åpne o Herre øynene mine" og "La din vilje skje"

Det neste kapitlet forteller en helt ny side ved Gud;

  2 I det samme kom Ånden over meg. Og se, i himmelen sto det en trone, og det satt en på tronen.  3 Han som satt der, så ut som jaspis og karneol, og tronen var omgitt av en regnbue; den var som smaragd. 

Nå forstår jeg hva de mener, de som synger at Jesus er vakker :-D

Men Han er mer enn vakker. Ikke så lett å forstå, og det har sikkert ikke vært lett for Johannes å beskrive det han så heller? Du kan gjerne lese beskrivelsene i kap.4

           Hellig, hellig, hellig
           er Herren Gud, Den allmektige,
          han som var og som er og som kommer.
 9 Hver gang de fire skapningene priser og ærer og takker ham som sitter på tronen, og som lever i all evighet, 10 faller de tjuefire eldste ned for ham som sitter på tronen, og de tilber ham som lever i all evighet. De kaster sine seierskranser fram for tronen og roper:
   
 11 Verdig er du, vår Herre og Gud,
          til å få pris og ære og makt.
          For du har skapt alt,
          ved din vilje ble alt til, skapt av deg.

Fantastisk. I dag vil jeg be om hjelp til å se og høre fra Deg. Måtte jeg være mottagelig for det du gir (Åp,3;18)
Og jeg vil bli med i lovsangen og hyllesten som dette kapitlet avsluttet med.
Verdig er du, vår Herre og Gud!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar