tirsdag 16. februar 2021

Salme 94 og 95

 Jeg har trodd på Gud hele livet (nærmer meg 60...) og da skulle man jo tro at jeg kjenner Gud godt? Men stadig blir jeg forundret over det jeg leser og oppdager i Ordet. Jeg vet at jeg alltid bare kommer til å kjenne en liten del av hvem Gud er. 

Dagens salmer forteller meg om mennesker som egentlig har et annet syn og helt sikkert en annen opplevelse av hvem Gud er. Likevel vet jeg at vi tror på den samme Gud. En ting er vi i alle fall enige om. Gud er stor og allmektig! Og Han er så uendelig mye mer enn det vi ser og forstår. Ingen har noen gang sett hele bildet av hvem Han ER - men vi har opplevd og erfart en liten del av Ham. 

Det aller beste av Gud, har vi sett gjennom JESUS. Den Han var og er. Tenk, Han ga seg selv som soningsoffer for våre synder, for å åpne veien hjem til Farshjertet!

Dagens salmer (som er to av Moses salmer) forteller dette om Gud;

Herre, du er en Gud som tar hevn.
          Tre fram i stråleglans, hevnens Gud!
   
  2 Reis deg, du jordens dommer,
          la de hovmodige få det de fortjener!

Forstår du nå hva jeg mener...? Det her er ikke mine opplevelser eller tanker om Gud. Likevel er det en del av Moses lovsang. Det var hans erfaring den gangen. Guds brennende iver for sitt folk, og det Han gjorde for å holde dem på rette veier. Ikke minst hvordan Gud ryddet veiene for dem når de møtte fiender på sin vei.

Men Moses ser så mye mer enn det, bl.a dette; 

    18 Om jeg må si: «Foten min er ustø»,
          så holder din godhet meg oppe, Herre.
          
   
 19 Når mitt indre er fullt av urolige tanker,
          har min sjel glede av din trøst.

22 Herren ble mitt vern,
          min Gud ble klippen der jeg søker tilflukt.

Den neste salmen fortsetter slik;

Kom, la oss juble for Herren,
          hylle vår frelses klippe!
          
   
  2 La oss gå fram for ham med lovsang,
          hylle ham med sang og spill!
          
   
  3 For Herren er en stor Gud,
          en stor konge over alle guder.
          
   
  4 Han har jordens dyp i sin hånd,
          fjelltoppene tilhører ham.
          
   
  5 Havet er hans, han har skapt det,
          hendene hans har formet det faste landet.
          
   
  6 Kom, la oss knele og kaste oss ned,
          bøye kne for Herren, vår skaper!
          
   
  7 For han er vår Gud,
          vi er folket han gjeter,
          flokken i hans hånd.
          Ville dere bare høre hans røst i dag!

Moses avslutter salmen med å minne om hva som hendte i ørkenen, hvordan de satte Gud på prøve og møtte sin dom... 

Herre, i dag vil jeg be om visdom og hjelp til å se det jeg trenger å se fra Deg. For i blant trenger jeg kjærlighet og ro, og andre ganger trenger Du å rope "varsko her". Den du elsker - den rettleder Du. Det er hva Moses erfarte tror jeg. Kjærlighet, omsorg og rettledning.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar