søndag 21. februar 2021

Joh 2

 Den tredje dagen var det et bryllup i Kana i Galilea. Jesu mor var der.  2 Også Jesus og disiplene hans var innbudt.  3 Da vinen tok slutt, sa Jesu mor til ham: «De har ikke mer vin.»  4 «Kvinne, hva vil du meg?» sa Jesus. «Min time er ennå ikke kommet.»  5 Men moren hans sa til tjenerne: «Det han sier til dere, skal dere gjøre.»

Det er en spennende historie som åpner dagens kapittel. Selv om Jesus protesterer og sier "min time har ennå ikke kommet" så er Maria frimodig. Det jeg syntes er spennende å tenke på, er at hun må ha opplevd mye med Jesus, siden hun trodde på et slikt under. Hun har sett og merket ting under oppveksten som hun har bevart i sitt hjerte. Hun har selvsagt visst hele tiden at han var Guds sønn, men hva skapte troen på at Jesus kunne gjøre et under med vinen...?

Nå krevde hun ingenting av Jesus. Hun bare fortalte hva som var skjedd, og hun oppmuntret vertskapet til å lytte til det Jesus eventuelt måtte si.

«Alle andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.»
   
 11 Dette var det første tegnet Jesus gjorde, det var i Kana i Galilea. Han åpenbarte sin herlighet, og disiplene hans trodde på ham.

Ikke bare gjorde han under, han gjorde det også godt. Minner meg om hva Gud sa under skapelsen; "Og Gud så at det var godt" (1.Mos 1;10) Det Gud gjør er GODT!


Kapitlet viser også en annen side ved Jesus, når han oppdager hvordan det står til i templet. 

 14 På tempelplassen fant han dem som solgte okser, sauer og duer, og pengevekslerne som satt der. 15 Da laget han seg en svepe av tau og drev dem alle ut av helligdommen, og sauene og oksene deres med dem. Han strødde pengevekslernes mynter utover og veltet bordene deres, 16 og til dem som solgte duer, sa han: «Få dette bort! Gjør ikke min Fars hus til en markedsplass!» 17 Disiplene hans husket at det står skrevet: Brennende iver for ditt hus skal fortære meg.

Luk 19 forteller også denne historien, og uttrykker det slik;

46Han sa til dem: Det står skrevet: Mitt hus skal være et bønnens hus. Men dere har gjort det til en røverhule.

Det svar noen som utnyttet systemet med ofringene, og tjente penger på dette. Men det var aldri Guds plan. Hjerte for Gud er det viktigste i Guds hus.

Herre, vi ber for din kirke som er ditt tempel i dag! Også vi som tror på Deg, er ditt tempel. Måtte våre hjerter være vendt mot Deg! For Du er vår klippe. Du er kilden til vår kraft. I Deg er nåde og frelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar