fredag 12. februar 2021

Hosea 3 og 4

Hosea er en underlig profet - eller kanskje det er rettere å si at han er en profet som blir brukt på en forunderlig måte, av Gud? 

Og Herren sa til meg: «Gå enda en gang bort og elsk en kvinne som er en annens elskerinne og bryter ekteskapet, slik Herren elsker israelittene, enda de vender seg til andre guder og elsker rosinkaker!» 

Gud elsker - på tross av Israels (og våre) svik.

Det neste kapitlet forteller med sterke ord og beskrivelser, Israels svik.

6 Mitt folk skal gå til grunne
          av mangel på kunnskap.
          Siden du har vraket kunnskapen,
          vraker jeg deg som min prest.
          Du glemte din Guds lov

Også dommen blir beskrevet med sterke ord..

Kjære Gud - i dag vil jeg be for de troende. Jeg ber om at kjærligheten til ditt Ord igjen må få vokse! Tenn en ny lengsel etter mer av ditt Ord i oss, så kunnskapen vokser. Vi vil ikke glemme din lov!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar