lørdag 30. januar 2021

Salme 92 og 93

 Fra dagens to salmer velger jeg ut dette;

2 Det er godt å takke Herren
og lovsynge ditt navn, du Høyeste,
 3 å forkynne din godhet om morgenen,
din trofasthet om nettene,
4 til den tistrengede harpen,
til dempet klang fra lyren.
5 Herre, du har gledet meg med ditt verk,
jeg jubler over det dine hender har gjort.

 13 De rettferdige skyter opp som palmer,
          de vokser seg høye som sedrer på Libanon.  
   
 14 De er plantet i Herrens hus
          og blomstrer i forgårdene hos vår Gud. 

   
 15 Ennå i alderdommen bærer de frukt,
          de er friske og frodige.
   
 16 Slik forkynner de at Herren er rettskaffen.
          Han er min klippe, det er ingen urett hos ham.

V.14 viser at det kun er i Guds nærhet rettferdigheten er å finne. Ef.3 skriver så nydelig;

14 Derfor bøyer jeg mine knær for Far,  
   
 15 han som har gitt navn til alt som kalles far i himmel og på jord.
   
 16 Må han som er så rik på herlighet,
          gi deres indre menneske kraft og styrke ved sin Ånd.
   
 17 Må Kristus ved troen bo i deres hjerter
          og dere stå rotfestet og grunnfestet i kjærlighet.
   
 18 Må dere sammen med alle de hellige
          bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden,
   
 19 ja, kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap.
          Må dere bli fylt av hele Guds fylde!
   
 20 Han som virker i oss med sin kraft
          og kan gjøre uendelig mye mer
          enn det vi ber om og forstår,
   
 21 
ham være ære i kirken og i Kristus Jesus
          gjennom alle slekter og evigheter! Amen.


Den neste salmen skriver;

Herren er konge!
          Han har kledd seg i høyhet,
           Herren har kledd seg i kraft
          og spent beltet om livet.

 5 Pålitelige er dine lovbud.
          Ditt hus skal være hellig gjennom alle tider, Herre.

I dag synger jeg med disse Guds Ord som min egen bønn og takkebønn. Jeg velsigner deg Gud! Måtte du velsigne dagen i dag, ja velsigne alle jeg måtte møte. Velsigne mine barn, barnebarn, bonusbarnebarn og svigerbarnebarn. Herre jeg synger i glede til deg! Jeg er så takknemlig for å få være ditt barn. Så glad for å stadig lære deg mer å kjenne.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar