tirsdag 19. januar 2021

Salme 90 og 91

 En bønn av gudsmannen Moses.

          Herre, du har vært en bolig for oss
          i slekt etter slekt.
   
  2 Før fjellene ble født,
          før jorden og verden ble til,
          fra evighet til evighet er du, Gud.

Visste du at også Moses var en av våre salmister? Det er han som har skrevet salme 90 :-D
Salmen bærer preg av både tro, tillit og frykt for Gud. Moses fikk jo erfare både Guds trofasthet og Guds vrede... noe som også kommer til uttrykk i salmen.

 11 Hvem kjenner styrken i din vrede?
          Din harme gir grunn til å frykte deg.
    12 Lær oss å telle våre dager
          så vi kan få visdom i hjertet!
    13 Vend tilbake, Herre! Hvor lenge?
          Ha medynk med dine tjenere!
    14 Mett oss med din godhet om morgenen
          så vi kan juble og glede oss alle våre dager.

Den neste salmen er velkjent, og har vært til trøst for mange.

 4 Under hans vinger kan du søke ly,
          han dekker deg med sine fjær.
          Hans trofasthet er skjold og vern.
11 For han skal gi englene sine befaling
          om å bevare deg på alle dine veier.
   
 12 De skal bære deg på hendene
          så du ikke støter foten mot noen stein.

Til nå har salmen vært en lovsang til Gud om hvem Han ER. Men i siste del endrer teksten seg og blir til et svar fra Gud selv;

 14 «Jeg berger ham når han holder seg til meg,
          jeg verner ham, for han kjenner mitt navn.
   
 15 Når han kaller på meg, svarer jeg,
          jeg er med ham i nøden,
          jeg frir ham ut og gir ham ære.
   
 16 Jeg metter ham med et langt liv
          og lar ham se min frelse.»

Nydelig - en dialog med Gud. Er det ikke godt at Gud svarer? Også når vi ber, så er det mer enn en enveis kommunikasjon. Gud hører når vi ber, og svarer på våre bønner.
Herre, takk for en ny dag. Vi ønsker å velsigne Deg denne dagen. Vi legger dagen i dine hender.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar