søndag 10. januar 2021

Salme 87 og 88

 I dag er det to helt vidt forskjellige salmer. Den ene er full av glede, den andre er full av sorg. Tror jammen samle 88 er den tristeste salmen jeg har lest. Men la oss begynne med salme 87;

  5 For om Sion heter det:
          «Hver og en er født her.»
          Den høyeste selv har grunnfestet byen.
          
   
  6 Herren skriver opp folkene og teller dem:
          «Alle er de født her.»
          
   
  7 De danser og synger:
          «Alle mine kilder er i deg.»

Her var det dans og glede - men i den neste salmen finner vi en som er i dyp nød. 

 2 Herre, du Gud som frelser meg,
          jeg roper til deg dag og natt.
          
   
  3 La min bønn nå fram til deg,
          vend øret til mitt rop!
          
   
  4 Mitt liv er fylt av ulykker,
          jeg står ved dødsrikets rand.


Bibelen er fantastisk. Den beskriver livet åpent og ærlig. For er det ikke sånn det er? Noen dager med dans og glede, andre dager kjennes alt mørkt og tungt. For noen er mørket rett og slett for mørkt... som hos denne salmisten;

7 Du har lagt meg i hulen der nede,
          i det mørke dypet.
          
   
  8 Din harme hviler tungt på meg,
          du lar dine brenninger slå over meg.
          
   
  9 Du har drevet vennene mine bort
          og fylt dem med avsky for meg.
          Jeg er stengt inne, jeg kommer ikke ut,
          
   
 10 øyet svekkes i min nød.
        
           Herre, jeg roper til deg hver dag,
          jeg rekker hendene ut mot deg. 

I hans tanke opplever han at det er Gud selv som gjør det. Det er kanskje ikke så rart, for den gangen lærte de at Gud kom med enten straff eller velsignelse - alt etter hvilke valg de gjorde. JESUS tok vår straff. Selv om også vi må møte våre konsekvenser for valg vi tar, har vi i dag fri adgang til Guds trone. Av bare nåde!
Nå vet jeg ikke om det var Gud som straffet salmisten. Det jeg vet helt sikkert, er at han opplevde dette mørket. Han var i dyp nød. Og han visste hva han skulle gjøre; ROPE TIL GUD

Jeg kom til å tenke på salme 139 sin sier;

11 Jeg kan si: «La mørket skjule meg
          og lyset omkring meg bli natt.»
          
   
 12 Men mørket er ikke mørkt for deg,
          natten er lys som dagen, mørket er som lyset.

Og salme 18:

29 Herre, du tenner min lampe,
          min Gud lyser opp mitt mørke.


Herre, i dag ber jeg for de som opplever tunge dager, spesielt ber vi for de som opplever at mørket er mer enn de klarer... Du Herre, kan hjelpe! Din lampe kan lyse opp i mørket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar