lørdag 9. januar 2021

2.Krøn 9

 Da dronningen av Saba fikk høre om Salomo, kom hun for å prøve ham med gåter. Hun kom til Jerusalem med et stort følge og med kameler som bar balsamoljer, mengder av gull og edelstener. Hun trådte fram for Salomo og snakket med ham om alt som lå henne på hjertet.  2 Og Salomo ga henne svar på alt hun spurte om. Det fantes ikke noe som var skjult for kongen så han ikke kunne gi henne svar.  3 Da dronningen av Saba fikk se Salomos visdom, huset han hadde bygd,  4 rettene på bordet hans, hoffmennene der de satt, tjenerne som vartet opp, og klærne deres, munnskjenkene og klærne deres, og prosesjonen når han gikk opp til Herrens hus, mistet hun helt pusten.  5 Hun sa til kongen: «Så var det da sant, det jeg hørte hjemme i mitt land om deg og visdommen din!  

Slik åpner dagens kapittel. Nå skal jeg ikke sammenligne Salomo med Jesus - men jeg fikk likevel tanker om at Sabas reaksjon er den samme som jeg kan kjenne når jeg kommer nærmere Jesus. Jeg kan ha mine tvil, men når jeg søker Jesus og opplever hans nærvær, eller når jeg oppdager nye ting i Ordet, så ser jeg mer og mer av hvem Han er. Jeg kan bli slått av undring i blant. Og Han er større enn Salomo! :-D

Dronning Saba sa også;

 7 Lykkelige er dine menn, og lykkelige er disse tjenerne, som alltid får stå hos deg og lytte til visdommen din!

Da tenkte jeg bl.a. på Emmausvandrerne som fikk høre en bibelundervisning fra Jesus selv, der han la ut skriftene for dem. Og jeg har ofte tenkt for en fantastisk bibeltime det må ha vært. Den skulle jeg så gjerne lytte til. Så glad jeg er for at vi har Ordet!! Det er vår måte å lytte til ham på. Så jeg vil si nesten som dronning Saba "Lykkelig er den som lytter til Guds Ord"

Men jeg erfarer jo også en lykke ved å lytte til andre som har Guds visdom, og som inspirerer til å følge ham. Så dronning Saba hadde rett - de må ha vært spesielt velsignet, de som stadig var nære Salomo.

Jeg sitter å lytter til en lovsang mens jeg skriver "Bare i Deg har min sjel sin ro, bare i Deg min Gud" Herre, jeg legger denne dagen i dine hender. Jeg er så takknemlig for å få være barn av Deg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar