mandag 14. desember 2020

Salme 84 og 85

 Dagens første salme beskriver en kjærlighet til Gud og Hans tempel;

2 Hvor elskelige dine boliger er,
           Herre Sebaot!
          
   
  3 Jeg lengtet, ja, fortærtes av lengsel
          etter Herrens forgårder.
          Nå jubler hjerte og kropp mot den levende Gud.

5 Salige er de som bor i ditt hus,
          de skal alltid love deg.
          
   
  6 Salige er de som har sin styrke i deg,
          de som lengter etter å dra opp til tempelet.

 11 Ja, én dag i dine forgårder
          er bedre enn tusen andre.
          Å ligge ved terskelen til min Guds hus
          er bedre enn å bo i lovløses telt.
          
   
 12 For Herren Gud er sol og skjold,
           Herren gir nåde og ære.
          Han holder ikke tilbake det gode
          for den som er hel i sin ferd.
          
   
 13 Herre Sebaot,
          salig er den som setter sin lit til deg.


Jeg er så takknemlig for min tro - likevel kjente jeg en ny lengsel når jeg leste disse versene. En lengsel etter denne lengselen. Høres det rart ut? Ting blir så fort bare rutiner... der ordene blir til teori..
Men Guds Ord er levende, så jeg ber deg Herre, rens og form mitt hjerte så jeg er mottagelig for deg! Jeg lengter etter mer av deg.

Den neste salmen fortsetter min bønn :-)

  7 Er det ikke du som vekker oss til liv på ny
          så folket ditt kan glede seg i deg?
          
   
  8 La oss få se din miskunn, Herre,
          gi oss din frelse!
          
   
  9 Jeg vil høre hva Gud Herren sier.
          For han forkynner fred til sitt folk,
          til sine trofaste,
          – bare de ikke vender tilbake til dårskap!
          
   
 10 Ja, hans frelse er nær for dem som frykter ham,
          for at herlighet skal bo i landet vårt.
          
   
 11 Miskunn og sannhet skal møte hverandre,
          rettferd og fred skal kysse hverandre.
          
   
 12 Sannhet skal spire opp av jorden
          og rettferd se ned fra himmelen.
          
   
 13 Herren skal gi det som godt er,
          og landet vårt skal bære sin grøde.
          
   
 14 Rettferd går foran
          når han drar fram.

AMEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar