fredag 4. desember 2020

Salme 83

 En sang. En salme av Asaf.

     2 Gud, hold deg ikke i ro,
          vær ikke stille og taus, Gud!
          
   
  3 Dine fiender buldrer!
          De som hater deg, løfter hodet.
          
   
  4 De legger listige planer mot ditt folk,
          de rådslår med hverandre mot dem du verner.

Slik åpner dagens salme. En bønn om hjelp. Det er tydelig at de er truet av fiender, og salmen fortsetter med en bønn om at fienden må bli utslettet. Først så tenkte jeg at det var en underlig bønn, for de er ganske harde i sine ord om hva Gud burde gjøre med fienden. Bl.a;

 18 La dem bli slått av skam og skrekk for alltid,
          la dem bli vanæret og gå til grunne!

          
Hvem klarer å elske sine fiender og be for dem i stedet? Der de kjenner seg truet? Likevel var dette oppfordringen Jesus ga..
Men så tenkte kanskje Jesus på menneskelige relasjoner, og ikke nasjoner i krig.. tror jeg :-)
Uansett er dagens salme en bønn til Gud. Og da er det bønnen fra hjertet som teller, så ærlig som den kan være. Det handler ikke om feil ordvalg eller slikt. Det handler om å si det som det er, som hjertet føler. Og så vil Gud ta seg av det. Jeg tror at Gud hører det viktigste ordet som er HJELP.
Salmen avslutter med;

   
 19 Måtte de skjønne at ditt navn er Herren,
          du alene er Den høyeste over hele jorden.

Takk for dagen i dag. Takk at jeg kan rope til deg når ting blir vanskelig. Du ser hvilke utfordringer denne dagen har. Jeg ber for den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar