torsdag 3. desember 2020

1.Krøn 29

 Siste kapittel i første Krønikerbok. 

Kong David sa til hele forsamlingen: Min sønn Salomo er den eneste som Gud har utvalgt. Men han er ung og uerfaren, og arbeidet er stort. For tempelborgen skal ikke være for mennesker, men for Herren Gud. 


"Han er ung og uerfaren" sa David, og vi aner en liten bekymring. David har gjort alt han kan for å legge til rette for Salomo. David skulle visst hvilken konge Salomo kom til å bli :-) Det kan godt hende at han ble den kongen, nettopp pga Davids bønner for sønnen sin!
Til stor glede for David, viser det seg at mange er villige til og gi gaver til det nye templet.

Da bryter David ut i lovsang til Gud.

10 I nærvær av hele forsamlingen velsignet David Herren og sa:
        
          Velsignet er du, Herre, vår far Israels Gud, fra evighet til evighet!
          
   
 11 Deg, Herre, tilhører storhet og makt,
          herlighet, ære og majestet,
          alt som er i himmelen og på jorden.
          Ditt er riket, Herre,
          og du er opphøyd som overhode over alt.
          
   
 12 Rikdom og ære kommer fra deg,
          og du rår over alle ting.
          I din hånd er kraft og styrke.
          Du har i din makt å gjøre alt stort og sterkt.
          
   
 13 Og nå, vår Gud, takker vi deg
          og lovsynger ditt herlige navn.

16 Herre, vår Gud,
          all denne rikdommen vi har samlet
          for å bygge et hus for ditt hellige navn,
          den kommer fra din egen hånd,
          og alt er ditt.
          
   
 17 Min Gud, jeg vet at du ransaker hjerter
          og gleder deg over oppriktighet.
          Av oppriktig hjerte har jeg frivillig gitt deg alt dette.
          Og nå har jeg sett med glede
          at ditt folk som er til stede her,
          villig gir deg sine gaver.
          
   
 18 Herre, våre fedre Abrahams, Isaks og Israels Gud,
          la alltid ditt folk ha slike tanker og planer i hjertet,
          og vend deres hjerte til deg!
          
   
 19 Gi min sønn Salomo et helt hjerte,
          så han holder dine bud, lover og forskrifter,
          fullfører alt som skal gjøres,
          og bygger tempelborgen som jeg har forberedt.


Dagens tekst er en påminnelse om at alt jeg eier og har, er gaver fra Gud. Riktignok har jeg jobbet og tjent det... men jobben er en velsigna gave fra Gud som tar vare på meg. Det er viktig å huske på at det ikke bare er for meg. Han velsigner meg, så jeg igjen kan velsigne andre. Ja, også Gud. Det gjør David her. 

Jeg ber for menigheten vår. Ber om villige hjerter, til å elske hverandre og tjene Deg Gud. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar