fredag 11. desember 2020

Luk 21

 Jesus så opp og la merke til hvordan de rike la sine gaver i tempelkisten.  2 Da fikk han se en fattig enke legge to småmynter i den,  3 og han sa: «Sannelig, jeg sier dere: Denne fattige enken har gitt mer enn noen av de andre.  4 For alle de andre la gaver i kisten av sin overflod, men hun ga av sin fattigdom alt hun hadde å leve av.»

Denne lille historien forteller jeg av og til i barnehagen, og da er temaet "Gavmildhet" og "å være raus" Den fattige enken gjør inntrykk, der hun fortsetter å gi, enda hun selv er i nød. 
De andre var sikkert fornøyd med seg selv, der de kom med sine gaver. Men som Jesus sa; de ga av sin overflod, så de ville ikke savne noe uansett.

Det var en annen ting jeg la merke til denne gangen. JESUS så opp og la merke til - også Jesus ble rørt i sitt hjerte av den fattige enken. Han la spesielt merke til henne :-D Det forteller også mye om hvem Jesus er! Han bryr seg!

Det kommer også fram når Jesus snakker om en framtid som kan være skremmende;

12 Men før alt dette skjer, skal de legge hånd på dere og forfølge dere, utlevere dere til synagogene og kaste dere i fengsel, og for mitt navns skyld skal dere føres fram for konger og landshøvdinger. 13 Da skal dere få vitne. 14 Men legg dere på sinne at dere ikke behøver å tenke ut på forhånd hvordan dere skal forsvare dere. 15 For jeg vil gi dere ord og visdom som ingen av deres motstandere skal kunne motstå eller motsi.

Minner meg litt om teksten min i går, da jeg lurte på om jeg ville klare å finne samme mot som Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego, Ordet i dag bekrefter at Jesus gir styrke som dagen trenger.

26 Mennesker skal forgå av redsel og gru for det som kommer over jorden. For himmelens krefter skal rokkes. 27 Da skal de se Menneskesønnen komme i skyen med stor makt og herlighet. 28 Men når dette begynner å skje, da rett dere opp og løft hodet! For da skal dere snart bli satt fri.»

33 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå.

 36 Våk hver tid og stund og be om å få kraft til å komme velberget fra alt det som skal hende, og bli stående for Menneskesønnen.»

Herre, takk for at du er med hele veien. Du har ikke lovet bare "gull og grønne skoger" - men du har lovet å være ved min side så lenge jeg søker deg. Jeg ber om kraft til å komme velberget fra alt som skal hende, og bli stående for Menneskesønnen, allmektige konge og Gud. Jeg ber for mine barn, barnebarn, svigerbarn og bonusbarnebarn. Jeg ber for min mamma og mine søsken og deres familier. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar