lørdag 12. desember 2020

5.Mos 2

 Siden snudde vi og tok veien ut i ørkenen, i retning av Sivsjøen, slik som Herren hadde sagt meg. I lang tid vandret vi omkring i Se'ir-fjellene. 

Dagens kapittel starter med et nederlag, et langt tilbakeskritt rett og slett. De som egentlig skulle innta løfteslandet, mistet motet og havnet tilbake ved Sivsjøen, der de en gang hadde opplevd et mektig under. 

Nå ventet flere år med enda mer ørkenvandring. Heldigvis var Gud fortsatt med dem, på tross av deres svik og nederlag. 

2 Da sa Herren til meg:  3 «Dere har vandret lenge nok omkring i disse fjellene. Vend dere nå mot nord!  4 Du skal gi folket denne befalingen: Dere skal nå dra gjennom området til brødrene deres, Esaus etterkommere, som bor i Se'ir. De kommer til å bli redde for dere, men vokt dere vel.  5 Angrip dem ikke! Jeg vil ikke gi dere så mye som en fotsbredd av landet deres, for jeg har gitt Esau Se'ir-fjellene til eiendom.  6 Maten dere skal spise og vannet dere skal drikke, må dere kjøpe av dem for penger.  7 Herren din Gud har jo velsignet deg i alt du har foretatt deg. Han har fulgt deg på vandringen gjennom den store ørkenen. I førti år har Herren din Gud vært med deg, og du har ikke manglet noe.»

Fantastisk! Å være barn av Gud, er å ha en trofast Pappa som aldri svikter eller glemmer. Han var Far for Jakobs barn, og for Esaus barn. Og Lot, som Abraham en gang ba for, ble heller aldri glemt av Gud;

 8 Så dro vi videre, bort fra våre brødre, Esaus etterkommere, som bor i Se'ir. Vi tok av fra veien over Araba-sletten, fra Eilat og Esjon-Geber, og dro i en annen retning, langs veien til Moab-ørkenen.  9 Da sa Herren til meg: «Du skal ikke gå til kamp mot moabittene og ikke angripe dem. Jeg vil ikke gi deg noe av deres land, for jeg har gitt Lots etterkommere Ar til eiendom.»

Kapitlet avslutter med at Gud gir klarsignal til Israel om å endelig innta løfteslandet. 

 24 «Bryt nå opp, dra av sted og gå over Arnon-elven! Se, jeg gir amoritten Sihon, kongen i Hesjbon, og landet hans i dine hender! Begynn å innta landet. Gå til kamp mot ham! 

Herre, i dag vil jeg først og fremst takke deg for at du også er en trofast Far for meg. Dager med glede og velsignelse, eller dager med kamp. Dager med seier eller dager med nederlag. Du er trofast. Takk for stryke, hjelp, veiledning, gjennopprettelse, fred, kjærlighet og mye mer :-)

Herre, i dag fikk vi også se at Abrahams bønner for Lot holdt gjennom mange generasjoner. Så jeg ber for mine barn og barnebarn! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar