fredag 20. november 2020

Luk 18

 Dagens kapittel starter med at Jesus forteller to lignelser som begge handler om bønn. 

I den første lignelsen er det en dommer som egentlig ikke bryr seg, men for å slippe det evige maset ... så velger han å hjelpe kvinnen som stadig kommer og ber om hjelp til problemet sitt. Så sier Jesus;

7 Skulle ikke da Gud hjelpe sine utvalgte til deres rett, de som roper til ham dag og natt? Er han sen til å hjelpe dem?  8 Jeg sier dere: Han skal sørge for at de får sin rett, og det snart.

Den neste lignelsen har gjort meg rørt, og jeg tenker på den i blant. Lignelsen om fariseeren som er så fornøyd med seg selv, og takker Gud for at han ikke er som tolleren som står ydmykt ved døren. Tolleren selv føler seg lite verdt og sier "vær meg arme synder nådig" Jesus sier;

 14 Jeg sier dere: Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke. For hver den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt.»

Her handlet det ikke om status - men om hjertets innstilling. For Gud er glad i dem begge. Men bare én av dem var mottagelig for Guds nåde.


I v.15 vil disiplene jage bort barna som de trodde forstyrret Jesus, men Jesus tok dem i forsvar. Han elsker dem og sier de hører Guds rike til.

Åh Herre, her må jeg passe på å be for mine barnebarn, for barna i barnehagen vår, og for våre barn i kirken :-D Velsigne dem spesielt i dag. Vern om deres liv og framtid.


Fra v.15 kommer en vanskelig historie syntes jeg. En rik mann som også Jesus fikk hjerte for. Han lengtet tydeligvis etter å følge Jesus, men det viste seg at hans hjerte ikke var helt klart enda. 

22 Da Jesus hørte det, sa han til ham: «Én ting mangler du ennå: Selg alt du eier, og del ut til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» 23 Men da mannen hørte dette, ble han dypt bedrøvet, for han var svært rik.
   
 24 Da Jesus så hvor bedrøvet han ble, sa han: «Hvor vanskelig det er for dem som eier mye, å komme inn i Guds rike! 25 Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn det er for en rik å komme inn i Guds rike.» 26 «Hvem kan da bli frelst?» sa de som hørte på. 27 
Han svarte: «Det som er umulig for mennesker, er mulig for Gud.»

Jeg vet ikke hvorfor Jesus satte et så høyt krav... men jeg antar at han pekte på hvor mannens hjerte hadde sitt hovedfokus. 
Det står ikke mer om denne mannen, men jeg håper han tok kontakt igjen med Jesus. For som Jesus sa "Det som er umulig for mennesker, er mulig for Gud"


Fra v.31 forklarer Jesus igjen om sin død og oppstandelse. Men så står det;
34 Men de skjønte ikke noe av dette. Meningen var skjult for dem, og de forsto ikke det han sa.

Jesus visste at de ikke forsto, likevel var det viktig å fortelle. For en dag skulle ordene bety liv for dem. 
Jeg tenker slik når jeg leser Guds ord. Det er ikke alt jeg forstå, eller får helt med meg. Men jeg tror på å lese alt - for en dag kan det bety noe for meg. En dag kan Gud bruke det. Tror jeg :-D


Helt til slutt er det en historie om en blind mann som roper til Jesus. Folkene rundt ham ber ham bli stille, men han roper bare enda høyere. Og Jesus hører ham, og svarer hans bønn. 
Dette er ingen lignelse, men en historie som virkelig lærer om frimodighet i bønn - uansett hva andre måtte mene :-D


Mange tanker og refleksjoner i dag. Mye handler om bønn tenker jeg, og hjertets innstilling. Tenker litt på den rike mannen, så i dag ber jeg Herre "Ransak og kjenn mitt hjerte. Vis meg Herre, hva jeg trenger å endre"
Så godt at vi kan be! Bønn skaper en relasjon mellom deg Gud, og meg. Takk for din nåde! Jeg legger denne dagen i dine hender.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar