mandag 2. november 2020

Fork 7

Forkynneren reflekterer over livet. Fra dagens refleksjoner velger jeg ut dette;

2 Bedre enn å gå til festmåltid
          er det å besøke sorgens hus.
          For der ender alle mennesker;
          det bør den som lever, legge seg på hjertet.
          
   
  3 Sorg er bedre enn latter;
          et sorgfullt ansikt kan gjøre hjertet godt.

Underlige vers og starte med? Først lutre jeg på hva forfatteren tenkte på. Men så kom jeg på sangen til Sigvart Dagsland - om glede. Det henger sammen i livet, glede og sorg. Sigvart synger;

La solen seila øve himmelen
Snart følge' mørket på fra øst
Om glede då må viga plass for sorg
E' begge frukt av same store høst!
Du som tror at himmelen blir te'
I ditt eget skjøre hjerte
Uden gråd og fødselssmerte
Må ha glømt ka glede e'


Forkynneren sier videre;

 7 Utpressing gjør den vise til dåre,
          bestikkelser forderver hjertet.

 9 Vær ikke for snar til å bli sint,
          for sinne bor i dårenes bryst.

10 Si ikke: Hva kommer det av
          at alt var bedre i gamle dager enn nå?
          Du spør ikke slik om du er vis.

16 Vær ikke altfor rettferdig,
          og vis deg ikke for klok!
          Hvorfor vil du ødelegge deg selv?
          
   
 17 Vær ikke altfor urettferdig,
          og vær ikke en dåre!
          Hvorfor vil du dø før tiden?
          
   
 18 Best er det å holde fast ved det ene
          og heller ikke gi slipp på det andre.
          For den som frykter Gud,
          vil lykkes med begge deler.

29 Se, dette er det eneste jeg har funnet:
          Gud gjorde mennesket rakt og rett,
          men de prøver så mange slags påfunn.


Jeg tror versene sier det meste selv. 
Herre, takk for dagen i dag. Bare du vet hva den vil bringe. Jeg legger den i dine hender.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar