tirsdag 3. november 2020

Esekiel 40 og 41

 I det tjuefemte året etter at vi hadde gått i eksil, ved nyttår, på den tiende dagen i måneden, i det fjortende året etter at byen var tatt, på nettopp denne dagen kom Herrens hånd over meg og førte meg dit.  2 I syn fra Gud tok han meg med til Israel og satte meg ned på et meget høyt fjell. Der var det mot sør en bygning som lignet en by.  3 Han førte meg dit.

        Og se, en mann, lik bronse å se til, sto i porten med linsnor og målestav i hånden.  4 Mannen sa til meg: Menneske, se med øynene og hør med ørene og legg deg på hjertet alt det jeg viser deg; for du er ført hit for å se. Alt det du ser, skal du fortelle til Israels hus.

Slik åpner dagens første kapittel. Jeg innrømmer at det ikke er så enkelt å forstå, selv om synet er mektig. Men ordene om å se og høre med hjertet, for så og dele - det gjelder så absolutt i dag også :-)

Det neste kapitlet fortsetter å beskrive dette templet. 

Herre, jeg ber for dagen i dag. Og som bønn bruker jeg gjerne ordene fra Jes.50; 
Herrens tjener er tillitsfull
     4 Herren Gud har gitt meg disiplers tunge
          så jeg kan styrke den trette med et ord.
          Morgen etter morgen vekker han mitt øre
          så jeg kan høre på disiplers vis.
   
  5 Herren Gud har åpnet mitt øre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar