søndag 1. november 2020

1.Krøn 20 og 21

Dagens første kapittel er ikke stort, men forteller likevel om flere seiere som David og hans menn vinner. Det er jo stort nok :-) 

I det neste kapitlet bestemmer David seg for å ta en opptelling av folket. Kanskje for å se hvilken makt han rådde over...? 
Det er vanskelig å forstå hvorfor det var galt å telle, men det kommer tydelig fram at det var det - både i menneskers og Guds øyne.

Satan sto opp mot Israel og lokket David til å holde folketelling i landet.  2 Da sa David til Joab og folkets hærførere: «Gå og tell israelittene fra Beer-Sjeba til Dan, og la meg få melding, så jeg kan vite hvor mange de er.»  3 Joab svarte: «Måtte Herren gjøre folket sitt hundre ganger så tallrikt som nå! Alle er de dine tjenere, herre konge. Hvorfor krever da min herre dette? Hvorfor skal det komme skyld over Israel?» 4 Men kongen holdt fast på sitt ord til Joab.

 7 Det som hadde hendt, var ondt i Guds øyne; derfor slo han Israel.  

Jeg må bare si det som det er... jeg har ingen anelse om hva som var galt. Men noe var det i alle fall, og det fikk konsekvenser. 

Når Gud tar et oppgjør med David, får han velge mellom tre ulike konsekvenser. Jeg liker svaret til David, midt oppi dette;

13 ..«Jeg er i stor nød. La meg helst falle i Herrens hånd, for hans barmhjertighet er stor. Men i menneskehånd vil jeg ikke falle.»


Jeg skal ikke prøve å forklare. Jeg bare leser og reflekterer så godt jeg kan. David lærer meg i alle fall at uansett hva som skjer, er det best å legge ting i Guds hånd. 

Herre, vi har noen kamper å kjempe i dag også, på mange ulike måter og områder. Det finnes kamper vi kjenner oss helt maktesløse i, og virkelig trenger din hjelp. Men det finnes også mange kamper vi bare har rotet oss opp i pga fristelser og feil valg. David visste at det han gjorde var galt, men han valgte å gjennomføre det likevel. Akkurat det kan vi nok kjenne oss igjen i.

Herre, hjelp meg gjennom dagens valg. Må du styrke min bevissthet på å velge det rette. Takk for at jeg alltid kan legge livet i din hånd. Både når jeg har greid å velge det rette - eller når jeg har rotet meg bort som David gjorde denne dagen. Han stolte på Deg uansett. Det vil også jeg gjøre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar