lørdag 28. november 2020

Fork 11 og 12

Fra dagens to kapitler i Forkynneren velger jeg ut dette;

Kast ditt brød på vannet,
          for med tiden vil du finne det igjen. 

2 Del det du har, med sju eller åtte;
          for du vet ikke hva slags ulykker
          som kan hende på jorden.

Det jeg sår kan gi resultater. Så hva velger jeg å "kaste på vannet"? 
Hva deler jeg med andre? Hvor raus er jeg? Eller gjerrig...?

     3 Når skyene blir fulle av regn,
          øser de det ut over jorden.
          
Dette verset minner meg på det som ble så godt for meg denne høsten. Hver bønn, hver lovsang er som damp som stiger opp til Guds himmel og danner skyer. Jo tyngre de blir, jo mer regn blir øst tilbake til jorden. Vi trenger regn! Åndelig regn fra Guds himmel.


   
  4 Den som akter på vinden, får ikke så,
          den som kikker på skyene, får ikke høste.

Det er fort gjort å bli påvirket av omstendigheter. Så viktig å vende blikket til Han som er både vårt trygge anker og vår frelser. 
Kol.3 sier La sinnet være vendt mot det som er der oppe, ikke mot det som er på jorden. Og salme 34 sier Vend blikket mot ham og strål av glede


7
 Lyset gjør godt,
          en fryd for øyet er det å se solen.
 Visst er det sant? At Jesus sier om seg selv "Jeg er verdens lys" - det er så utrolig godt bilde! Det ligger virkelig både håp, styrke og glede i solens lys.

         

Tenk på din skaper i ungdommens dager

Ja, tenk på din skaper
          før sølvsnoren slites og gullskålen brister

Dette er summen av alt du har hørt:
          Frykt Gud og hold hans bud!
          Dette gjelder for alle mennesker.
          
   
 14 For Gud skal dømme hver gjerning,
          holde dom over alt som er skjult,
          enten det er godt eller ondt.

Jeg kjenner meg takknemlig som har vokst opp i denne troen. Gud har vært en del av mitt liv hele veien. Jeg har nok kommet til kort mange ganger, men Gud har virkelig vært trofast. 
Herre, jeg vet ikke om livet foran meg er kort eller langt - men jeg vet at du vil være der! Måtte jeg være åpen for hva du har å vise meg underveis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar