tirsdag 20. oktober 2020

Luk 15

Dagens kapittel er en hyllest til Guds kjærlighet og omsorg. Jesus forteller tre lignelser som alle forteller om en som leter etter det som er mistet. I den siste lignelsen; den fortapte sønn, står far og speider etter sønnen som valgte å reise bort. Han lengter og venter på at han skal komme tilbake. Og for en velkomst han fikk - helt uavhengig av hva han hadde gjort eller blitt. Jeg er såå takknemlig for at det er Jesus selv som forteller dette, for ingen kjenner vår Gud bedre! Og nettopp Jesus beskriver Gud for oss som dette. 

Jeg velger å dele en bloggpost jeg skrev for flere år siden. I dag vil jeg bare takke Gud for den omsorgsfulle far han er!

(Bloggpost fra 22.02.07)
Det er så mange som sliter med selvbildet, som ikke føler seg verdifulle i egne øyne. Ja, mange av dem frykter vel også for den verdien andre måtte måle dem til… Det kan være så mange grunner til dette. Veldig mange. Men en av grunnene er ofte skyldfølelse. Skyldfølelse etter nederlag, og følelsen av ikke å være bra nok.

Jesus visste alt om denne følelsen da han fortalte om lignelsen om den fortapte sønn. Vi møter denne sønnen etter et stort nederlag, og skyldfølelsen var stor.
“Far, jeg har syndet mot himmelen og mot deg, jeg fortjener ikke lenger å være din sønn”
Når sant skal sies, så hadde han jo rett i det…. Jeg tror faktisk at mange ville snudd ryggen til også. Også det tar Jesus med i historien. Når nederlaget var et faktum, så snudde “vennene” hans ryggen til.

Så står sønnen der da, knust av skyldfølelse og lavt selvbilde; hva gjør Far med det? Noe helt ufattelig og fantastisk!! Han GIR enda en gang! Ring på fingeren, nye klær og sko, en gledesfest og best av alt; han kaller ham fremdeles “sønnen sin”! Og han fryder seg over ham!

Jeg oppdager plutselig en ny side ved denne historien. Vi har lært at Far speidet og ventet på denne sønnen. Bare det er godt i seg selv. Fars skuffelse over sønnens sløsing og manglende handlinger er totalt fraværende. Ikke et spørsmål eller tema i det hele tatt. Det eneste som betydde noe, var sønnen selv!

Herre, jeg tror jeg trenger å lære litt mer om verdier. Hjelp meg å SE meg selv, og andre, med Dine øyne! Takk for Din godhet, Herre. Finnes ikke noe bedre forbilde!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar