fredag 23. oktober 2020

Fork 5 og 6

 Vær ikke for snar med munnen,
og la ikke hjertet forhaste seg
når du vil tale et ord for Guds ansikt.

 4 Det er bedre at du ikke gir noe løfte
        enn at du lover og ikke holder ord.
   
  5 La ikke munnen føre skyld over deg

Det å tenke seg om før man snakker... det er selvsagt lurt både overfor Gud og mennesker. Det er et godt råd - men hvor ofte har jeg ikke falt i fella, og bare plumset ut med noe for så å oppdage at det ikke var helt lurt?
Den er smart, som rekker å tenke seg om først :-) 

Dette fikk meg til å tenke på noe kong Salomo sa også
21 Tungen har makt over død og liv,;
        og de som gjerne bruker den, får nyte dens frukt.
(Ord 18)

18 Tankeløs tale stikker som sverd,
        men vismenn har legedom på tungen.
(Ord 12)'

I siste del av dette første kapitlet, snakker forkynneren om to ulike måter å håndtere rikdom på. Den ene ser rikdommen som sitt mål - og den kan gå tapt (V.12-15) Den andre ser rikdommen som en midlertidig gave fra Gud, og nyter og deler den i takknemlighet.

  9 Den som er glad i penger,
        får aldri nok av dem,
        og den som elsker rikdom,
        får aldri vinning nok.
        Også dette er tomhet.

   12 Det er noe sørgelig og vondt
        som jeg har sett under solen:
        Selv om rikdom er vel forvart,
        kan den bli til ulykke for eieren.
   
 13 Om rikdommen går tapt ved et uhell...


 18 Når Gud lar en mann få rikdom og gods
        og gir ham lov til å nyte det,
        så han kan ta sin del
        og glede seg midt i sitt strev,
        da er dette en gave fra Gud.
   
 19 Da tenker ikke mannen mye på sitt liv,
        for Gud gir ham glede i hjertet.

Det viktigste er at hjerte er hos Gud - ikke i rikdommen..

Det neste kapitlet fortsetter å reflektere over rikdom som kan gå tapt, og konkluderer med et viktig poeng;

 9 Det er bedre å se på det en har,
        enn å gå der og ha lyst på andre ting.

        
Klart det er lov å drømme, og ønske seg ting. Men takknemlighet over det en har, er både godt og viktig.

Herre, i dag vil jeg takke deg for din omsorg for meg. Jeg har det virkelig godt. Det viktigste jeg har, er troen på deg! Jeg er så takknemlig for hva jeg har i deg. Måtte jeg alltid holde fast ved det - uansett hvordan det måtte gå med alt jeg eier og har..
Også vil jeg be om hjelp til å tenke før jeg snakker... og veie mine ord litt bedre enn jeg gjør. Måtte mine ord være med å bygge andre! Og må du lege Herre, der mine ord kanskje sårer og ødelegger...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar