mandag 12. oktober 2020

Fork 3 og 4

 Dagens første kapittel åpner med å fortelle om livet, og at det er en tid for alt. Flere ganger spør han "Hva har så menneskene igjen for alt sitt strev? Alt er tomhet og jag etter vind... Men midt i sine tunge tanker, har han likevel et håp til Gud;

 11 Alt skapte han vakkert i sin tid.
        Også evigheten har han lagt
        i menneskenes hjerter.
        Men de fatter ikke det verk
        som Gud har gjort fra først til sist.
   
 12 Jeg skjønte at ingen ting er bedre for dem
        enn å glede seg og gjøre godt i livet.
   
 13 Men når en mann får spise og drikke
        og være lykkelig i alt sitt strev,
        er også det en gave fra Gud.
   
 14 Jeg skjønte at alt det Gud gjør,
        varer til evig tid.
        Ingen kan legge noe til,
        og ingen kan trekke noe fra.
        Gud har laget det så
        for at menneskene skal ha age for ham.


I det neste kapitlet tar forfatteren fram styrken i å være to;

 9 Det er bedre å være to enn én;
        de får god lønn for sitt strev.
   
 10 For om de faller, kan den ene
        hjelpe den andre opp.
        Men stakkars den som er alene!
        Når han faller, har han ingen
        til å reise seg opp.
   
 11 Når to ligger sammen, blir de varme,
        men hvordan kan den enslige bli varm?
   
 12 Om noen vinner over den som er alene,
        vil to kunne stå seg mot ham.
        En tretvinnet tråd
        kan ikke så lett slites av.

To finner nok styrke i hverandre. Men om en tredje trå er Gud, da snakker vi om styrke :-)

Denne teksten blir ofte brukt som oppmuntring til ekteskap. Ta Gud med i det! Selv er jeg ikke i et forhold, eller ekteskap - men jeg har jo venner å støtte meg til. Om vennskapet i tillegg har troen på Gud, er det virkelig styrke i det. 

Styrke ligger det selvsagt også i at jeg selv tror på Gud og velger å legge mitt liv i Hans hender. I åpenbaringen 3 sier Jesus;

20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

Herre, i dag vil jeg takke for at Du også søker meg. Du står for døren og banker, og vil komme inn. Måtte jeg være åpen og klar når du vil si noe til meg. Jeg fryder meg ved tanken på at du vil holde måltid med meg :-) 
Jeg synger min bønn i dag "Åpne o Herre, øynene mine. Jeg vil se Jesus, røre ved ham. Lær meg å lytte, høre hans stemme. Åpne o Herre, øynene (og ørene) mine"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar