lørdag 3. oktober 2020

Esekiel 33

 Dagens kapittel handler om ansvar.

7 Du menneske, jeg har satt deg til vaktmann for Israels ætt. Når du hører et ord fra min munn, skal du gi dem en advarsel fra meg.  8 Hvis jeg sier til en ugudelig mann: «Du skal sannelig dø», og du ikke advarer ham mot det livet han fører, da skal han dø fordi han har syndet. Men deg vil jeg kreve til ansvar for hans død.  9 Men advarer du ham mot hans gudløse liv for at han skal vende om, og han likevel ikke vender om, da skal han dø på grunn av sin synd. Men du har berget livet.

Alvorlige ord i dag. Og vanskelige - om jeg skal være ærlig. Hva gjør jeg med den kunnskap og erfaring jeg har fått? Er jeg i stand til å se når Gud kaller meg til å ta et steg videre? Er jeg i stand til å høre når Gud sier jeg skal gå?

10 Du menneske, si til Israels ætt: Dere sier som så: «Fordi vår synd og skyld ligger tungt på oss, visner vi bort. Hvordan kan vi da leve?»
   
 11 Du skal si til dem: Så sant jeg lever, sier Herren Gud, jeg vil ikke at den ugudelige skal dø, men at han skal vende om fra sin onde ferd og leve. Vend om, vend om fra det onde livet dere fører! Hvorfor vil dere dø, israelitter?

Guds mål og lengsel er ikke dom, men LIV. 

På slutten av kapitlet, snakker Gud om hovmod, og om å lytte uten å leve etter det. 
Hovmod fordi de stolte på seg selv og et løfte som var gitt. Men løftet hadde sine betingelser som de ikke levde opp til (v.23-26) Og helt til slutt snakker Gud om de som kommer for å høre profetens ord, men som likevel ikke lever opp til dem. Dette minner meg om Jesu lignelse om såmannen.

Herre, det er alvorlige ord i dag. Måtte ordene dine skape liv i meg, og ikke blir bare ord.. Herre, jeg kommer til deg i dag med mitt urolige hjerte. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar