mandag 7. september 2020

4.Mos 15

 Dagens kapittel er både god og vanskelig...  God fordi den forteller at Gud er Gud for sitt folk, og at han også er Gud for innflyttere. Gud er Gud for alle som søker ham.

13 Alle som er født og fostret i landet, skal gjøre dette når de bærer fram ildoffer til en duft som behager Herren. 14 Og når en innflytter som har slått seg ned hos dere, eller en som kommer til å bo iblant dere en gang i fremtiden, vil bære fram et ildoffer til en duft som behager Herren, da skal han gjøre det på samme måten som dere. 15 Det skal være en og samme lov for dere og for innflytterne som holder til hos dere, en evig lov fra slekt til slekt. Dere og innflytterne skal stå likt for Herren. 16 En og samme lov og rett skal gjelde for dere og for innflytterne som holder til hos dere.

Den vanskelige biten i kapitlet, var om lov og dom. De måtte alle følge loven, og konsekvensene for å bryte dem var døden. En smertefull død var det også (steining)

Det er tøft syntes jeg, å lese om slike ting. Jeg valgte å gå tilbake og se hva jeg skrev om dette sist, og velger å dele det. Sjekk gjerne kommentarene etter som konkluderer med at Jesus viser oss hvem Gud egentlig er. Som Jesus sa "Tro det for gjerningenes skyld" (Joh.14;8-11) - og for noen gjerninger Jesus viste oss!


Herre, det er ikke alt som er lett å forstå fra gamle testamentet. Det er nok også en blanding av både deg Gud, ditt folk og datidens kultur... vil jeg tro? Men summen av ditt ord er sannhet, sier salme 119;160 - og det tror jeg på. Summen av ditt ord forteller så absolutt at Gud er god! Det tror jeg på. Takk for at jeg er frelst av nåde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar