fredag 7. august 2020

Ord 26

I dagens visdomsord fra Salomo kan det virke som han er en smule irritert :-) Lurer på hva han hadde opplevd denne dagen? 

I hele 12 vers snakker han om hvor mye dumt en dåre kan gjøre.
I de neste versene er det den late som får gjennomgå.
Og til slutt er det baktaleren  og kranglefanten som får passet sitt på skrevet. 

Det ble fire viktige ting som Salomo formaner oss å unngå.

 4 Svar ikke dåren like dumt som han spør,
        for at ikke også du skal bli som han.

    15 Den late stikker hånden i fatet,
        men gidder ikke føre den til munnen.

  20 Er det slutt på veden, slokner ilden;
        er baktaleren borte, stilner tretten.

   
 21 Det trengs kull til glør og ved til ild
        og en trettekjær mann til å tenne strid.

Salomo var også ærlig om dette med baktalelse. Han nevner ikke bare at det er ille, han forteller også hvor lett det er å falle i fella... 

 22 En baktalers ord er som lekre retter,
        de synker ned i kroppen.

Det gjelder å være bevisst. 

Herre, i dag vil jeg be for alle samtaler jeg kommer til å oppleve gjennom dagen. Takk for påminnelser om å være bevisst i hva jeg velger å delta i, eller selv ta opp i disse samtalene. Jeg ber for miljøene jeg er en del av, både i familie, venner, menighet og arbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar