lørdag 29. august 2020

Ord 28

Fra dagens kloke ord av Salomo, trekker jeg fram dette;

 5 De onde skjønner ikke hva som er rett,
men de som søker Herren, skjønner alt.

Jeg må jo si at Salomo tok i litt ekstra her? Kanskje han egentlig mente at den som søker Herren, forstår hva som er det viktigste av alt...? Jeg søker Herren, men det er fortsatt mye jeg ikke forstår.

 6 Bedre å være fattig og hel i sin ferd
        enn å være rik og gå krokveier.

 13 Den som skjuler sine synder, går det ikke vel;
        den som bekjenner sin synd og vender seg fra den,
        han finner barmhjertighet.

Når jeg leste dette verset, tenkte jeg på hvor viktig det er å innrømme sine feil.. Det er første steget for å kunne rette opp igjen, og gjøre rett. Eller som Salomo sier her, det viktigste når man har syndet, er å innse det - først da kan man vende om og ta imot frelse.

den som stoler på Herren, trives godt. (v.25)

   27 Den som gir til de fattige, lider aldri nød,
        men den som lukker sine øyne for nøden,
        blir rammet av mange forbannelser.

En av bibelens bønner jeg ofte har bedt, er den Paulus ber i Efeserbrevet 

 17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. 18 Måtte han gi deres hjertes øye lys så dere forstår

Det handler om å se hva vi har i Gud. Salomo snakker også om å se hva som skjer rundt oss. Ikke lukke øynene for de som lider nød, eller strever og har det vanskelig. 

I dag vet jeg ikke helt hva jeg skal be om. Jeg kjenner meg takknemlig for at jeg kan være nær Gud - også uten ord. Det går an å bare være stille, og vite at Han er nær. Også når jeg ikke kjenner og føler det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar