søndag 30. august 2020

Esekiel 27

 Det er et litt annerledes kapittel i dagens Esekiel. "Klagesang over Tyrus"

Den åpner med å beskrive hvor fantastisk Tyrus var.

 Så sier Herren Gud:
        Tyrus, du har sagt om deg selv:
        «Min skjønnhet er fullkommen.»
   
  4 Midt i havet går dine grenser;
        de som bygde deg,
        gjorde deg overmåte vakker.

Videre fortsetter kapitlet å beskrive all den rikdom Tyrus fikk, gjennom handle med alle landene omkring. Tyrus var både rik og mektig og vakker. 

Men så skjer det brått en endring. 

    26 Dine rorskarer førte deg i mange farvann.
        Men så kommer stormen fra øst
        og knuser deg der ute på havet.
   
 27 
Ditt gods og dine handelsvarer,
        dine sjømenn og dine styrmenn,
        de som utbedret dine skader,
        dine handelsmenn og alle dine krigere,
        hele mannskapet som du hadde om bord,
        synker i havet den dagen du går under.

   

Tyrus mister plutselig ALT, og situasjonen ble totalt forandret.

 33 Når dine varer kom inn fra havet,
        mettet du mange folkeslag.
        Med alt ditt gods og alle dine varer
        gjorde du konger på jorden rike.
   
 34 Nå er du knust og sunket i havet,
        dine varer og hele ditt mannskap
        er gått til grunne med deg.

Ingen kjenner dagen... Det er mange som opplever at livet blir snudd på hodet i et øyeblikk. Noen ganger så dramatisk som her. Jeg kjenner meg takknemlig for at Gud er med hele veien, uansett hvordan dagene måtte være. Det er ikke så mye annet jeg kan gjøre, enn å hvile i akkurat det. 

Herre, jeg ber for dagne i dag. Jeg ber for de som har opplevd plutselige forandringer, og kanskje går igjennom kriser på grunn av dette. Gi dem trøst, ny styrke og nytt mot. Jeg ber om at de må finne mennesker rundt seg, som kan hjelpe dem. Hjelp meg å se om det er noe jeg kan gjøre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar