mandag 3. august 2020

Esekiel 21

Det er et dramatisk kapittel i dag, med overskriften "Sverd skal drepe" Det er profeten som roper ut Herrens dom, og her er noens reaksjon;

23 Folk synes dette er en falsk spådom. De har jo fått hellige løfter. Men Herren minner dem om deres skyld, som gjør at de kommer i fangenskap. 24 Derfor sier Herren Gud: Dere minner dere selv om den skyld dere har, når deres lovbrudd blir åpenbare, så synden viser seg i alt dere gjør. Fordi dette er blitt kjent om dere, skal dere bli tatt til fange.

De hadde fått mange gode løfter, men løftene hadde også forpliktelser - som de hadde brutt. 


Jeg vet at jeg er frelst av nåde, helt ufortjent. Det er en gave. 
Men selv en gave må jeg jo ta imot, åpne og bruke - om den skal være til gagn for meg. 

Det var et forferdelig budskap de fikk... de måtte selv betale for den synden de hadde gjort. Gud hadde sverd i hånd... I dag rekker han ut en frelsende hånd;

        Men han ble såret for våre overtredelser
        og knust for våre misgjerninger.
        Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred,
        ved hans sår har vi fått legedom.
                 Jes,53;5

Herre, takk for denne frelsens gave! 
Måtte du gi meg mitt hjertes øye lys, så jeg ser veien videre. Jeg vet at du har mange gode løfter for meg. Jeg vet også at jeg i blant trenger rettledning. I blant trenger jeg å se hva som er feil... for å kunne ta imot både fred og legedom. Hjelp meg, så jeg ikke er blind for det som er rett.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar