søndag 2. august 2020

Salme 68

Dagens salme er en lovsang om Gud og hva han har gjort for sitt folk.

 5 Syng for Gud, og pris hans navn,
        rydd vei for ham som drar fram
        gjennom ødemarkene.
        Herren er hans navn – juble for ham!
   
  6 Farløses far og enkers forsvarer
        er Gud i sin hellige bolig.
   
  7 Gud lar ensomme finne et hjem,
        han lar fanger slippe ut til lykke og trivsel,
        men opprørere må bo i et øde land.
   
  8 Da du drog ut, Gud, foran ditt folk,
        og skred fram gjennom ørkenen,
                                                      Sela
   
  9 dryppet det fra himmelen, og jorden skalv
        for Gud på Sinai,
        for Herren, Israels Gud.
   
 10 Du lot regnet strømme, Gud;
        ditt arveland som var tørket ut,
        gav du liv igjen.
   
 11 Der fikk din ætt slå seg ned;
        i din godhet, Gud,
        sørget du for de hjelpeløse.


Salmen beskriver hvordan Gud har omsorg for sine, og virkelig bryr seg om de fattige og hjelpeløse. Den beskriver også hvordan Gud dømmer de som gjør ondt. Men som vi ofte har sett, har Guds dommer en hensikt - omvendelse og frelse.

 21 Gud er for oss en Gud som frelser,
        hos Herren vår Gud er det utgang fra døden.

Salmen avslutter med to vers som gjør inntrykk;

  35 Gi Gud makt!
          Han har herrevelde over Israel,
          hans makt når til skyene.   
   
 36 Fra sin helligdom vekker Gud frykt.
          Israels Gud gir kraft og styrke til folket.
          Lovet være Gud!

Vi snakker om, og lovsynger vår Gud som har all makt. Og det HAR han. Men om vi ikke slipper ham til, eller er åpne for ham - da vil vi ikke se denne kraften. "Gi Gud makt" synger David. 

Levittene synger i 1.Krøn 16;
 28 Gi Herren ære og makt,
        gi ham ære og makt, alle folkestammer!

Herre, hvordan slipper jeg deg mer til? Hvordan kan jeg gi deg makt og ære? Jeg vet du er stor og mektig. Ingen tvil om det. Men hvordan kan jeg gjøre deg mer synlig? Kan jeg det...?
Det er nesten så jeg ikke helt våger å be om hjelp til det. Jeg smiler litt av meg selv, for det som skremmer meg litt er "Hva skjer da?" Jeg ler litt igjen. Er det ikke dette jeg har bedt om da? At Gud skal bli mer synlig?
Herre, hjelp meg å se hva som er min del i denne oppgaven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar