lørdag 4. juli 2020

Salme 64 og 65

Når David opplever kamper, vet han hvem han kan henvende seg til først og fremst; GUD som hører bønn! I dagens salme er det motstandere som sender "piler" i form av vonde ord

4 De gjør sin tunge skarp som et sverd
og sikter på en skyldfri mann
med beske ord som piler

David vet at Gud vil hjelpe ham, så i samme salme hvor han uttrykker nøden, uttrykker han også håpet om løsning.

8 Da skyter Gud en pil imot dem,
plutselig blir de truffet. 
9 Deres egen tunge har brakt dem til fall.

At noen må "spise sine egne ord" har vi hørt om.... våre ord får konsekvenser. Og da tenker jeg ikke på "straff" - mer dette at man skal høste det man sår.

Selv om David opplever motstand, og kjenner seg nedtrykt, så velger han å lovsynge Gud. Det er med på å bygge opp både mot og tro.

11 Den rettferdige gleder seg i Herren
og søker tilflukt hos ham.
Alle oppriktige av hjertet
priser seg lykkelige.

Den neste salmen er en hyllest til Gud og har overskriften "Gud har gjestet jorden"

2 Gud, det er rett
å lovsynge deg på Sion
og holde de løfter som er gitt deg, 
3 du som hører bønner.
Alle mennesker kommer til deg
4 med sin syndeskyld.
Når våre synder blir for tunge å bære,
da sletter du dem ut.

6 Du bønnhører oss i rettferd
med underfulle gjerninger,
du Gud som er vår frelser,
en tilflukt for alle land på jorden,
selv for de fjerneste kyster. 

Resten av salmen er en hyllest til Guds skaperverk.

Herre, jeg kjenner jeg blir fylt av takknemlighet og glede gjennom det jeg leser. Så takknemlig for at jeg får tro på en Gud som deg. Takk for at jeg kan komme til Deg med ALT, og at Du tar deg av meg. Ikke bare med alt som har hendt, men også det som ligger foran. Takk for påminnelser og veiledning. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar