søndag 5. juli 2020

Esekiel 14 og 15

Jeg har et klart bilde av hvem Gud er - for meg. Jeg skriver "for meg" fordi jeg vet at jeg bare aner en liten del av hvem Han er. Gud er så mye større enn det. Likevel har jeg et klart bilde og ganske sterke meninger om hvem Han er :-D I alle fall om noen prøver å si noe om Gud som jeg ikke kjenner igjen. "Sånn er ikke min Gud" liksom.... Men så må jeg smile litt også, for jeg lurer litt på om Gud selv kjenner seg igjen i det bildet jeg har av Ham?

Av og til får selv bibelen rokket ved dette bildet mitt. Som gjennom dagens kapittel. Hva mener Gud her? Hvorfor sier bibelen i det ene øyeblikket at han bare har fredstanker og ikke tanker til ulykke (Jer.29;11) - mens han bl.a. i dagens kapitler er den som sender tester og ulykker...?
Det er ikke Ordet som motsier seg selv. Det er jeg som ikke ser HELE bildet. Du vet, det er mange som kan dra ting ut av sammenhengen og få helt feil bilde. Det er ikke få som har opplevd det... i dagliglivet.

En ting er i alle fall klart gjennom kapitlet. Guds agenda er først og fremst å få folket til å vende om fra sin onde ferd. Ett tema som gjorde inntrykk, var dette;

1 Noen av Israels eldste kom til meg og satte seg foran meg. 2 Da kom Herrens ord til meg, og det lød så: 3 Menneske, disse menn har gitt avgudene rom i sitt hjerte. De har sitt sinn vendt mot det som får dem til å falle i synd. 

5 Jeg vil gripe Israels ætt om hjertet, fordi de har vendt seg bort fra meg for å dyrke alle sine avguder.

Dommen som blir beskrevet (også i kap 15), er hard. Og for å virkelig understreke hvor vanskelig det vil bli, sier Gud gjennom profeten;

14 Om disse tre menn, Noah, Daniel og Job, var der, kunne de med sin rettferd bare berge sitt eget liv, sier Herren Gud. 15 Hvis jeg lot villdyr fare igjennom landet, og de gjorde det folketomt, så det ble til en ørken der ingen ferdes av frykt for villdyrene, 16 så kunne disse tre menn, om de var der – så sant jeg lever, sier Herren Gud – verken berge sønner eller døtre. De kunne bare bli berget selv, men landet ville bli til en ørken.

Jeg har av og til snakket om at jeg kjenner meg velsignet gjennom mine foreldres tro. Det finnes det også løfter på. Luk 1;50 sier 

 50 Hans miskunn varer fra slekt til slekt
        for dem som frykter ham.

og Salme 103;17 sier 

Men Herrens miskunnhet er fra evighet og inntil evighet over dem som frykter ham, og hans rettferdighet mot barnebarn

Frelsen derimot, må hver enkelt ta imot selv. Jeg er ikke frelst fordi min pappa tok imot den. Men jeg kjenner takknemlighet over det han delte med meg, så jeg selv kunne ta den imot denne gaven i tro. 

Joh 1;12 sier 
 12 Alle som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn – de som tror på hans navn. 

Og Rom 10;9 sier
 9 For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. 10 Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst.


Herre, takk at du er med meg, når jeg jobber med tekster jeg syntes er vanskelig. Det er ikke alt jeg forstår, og det forventer jeg ikke heller. Jeg vet at du er så mye mer enn hva jeg kan fatte, eller klare å gripe. 
Når du sier i ditt Ord at du ikke har tanker til ulykke - så tror jeg fullt og fast på at det er din agenda nr.1
FRELSE og KJÆRLIGHET er din hovedplan. Derfor sendte du JESUS. 

Takk for all den velsignelse jeg opplever, ikke minst gjennom alle bønner pappa ba for meg. Jeg vil fortsette å be for mine barn og barnebarn, og takke for velsignelsen som varer fra slekt til slekt. Åh måtte denne velsignelsen også resultere i at de også tar dette valget; å ta imot frelsen i tro. For det å være barn av Deg Herre, er det så absolutt godt å være!

Dagens tema var å GI HJERTET ROM for det som er rett. 
Mitt hjerte er fullt av mange ting. Wow så mange ting når jeg begynner å tenke på det... av både bekymringer og gleder, av meningsløse ting og av stressede ting, tanker som bygger og tanker som river... gode ting, og dårlige ting.
Hjelp meg Herre, å reflektere bedre, så jeg kan se når jeg trenger å vende om. Hjelp meg å gi større rom for det som er bra. For det DU vil.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar