tirsdag 28. juli 2020

Ord 25

Fra dagens kloke ord av Salomo, velger jeg ut disse;

5 Før de gudløse bort fra kongen,
        så står hans trone fast ved rettferd.


At Salomo hadde rett i dette, viser alle kongene som kom etter ham. For alle lar vi oss påvirke av de som er rundt oss. Derfor er det av stor betydning hvilke miljøer vi velger å hente vår styrke i.

 6 Brisk deg ikke i kongens påsyn,
        og still deg ikke på stormenns plass.
   
  7 For det er bedre at de sier til deg:
        «Kom og sett deg her oppe!»
        enn at de flytter deg ned for en høvding.


Ydmykhet lønner seg som regel :-) 

 14 Lik skyer og vind som ikke gir regn,
        er den som skryter av å gi, men ikke gjør det.


Det er mange som helst vil vise seg bedre enn de i virkeligheten. Å være ekte og ærlig er viktigere enn å vise et pyntet ytre...

 21 Er din fiende sulten, så la ham få mat,
        er han tørst, så gi ham vann.
   
 22 Da samler du glødende kull på hans hode,
        og Herren vil lønne deg for det.


Helt i tråd med hva Jesus ville sagt; "Elsk deres fiender, gjør vel imot dem som hater dere, 28 velsign dem som forbanner dere, be for dem som taler ille om dere" (Luk 6) 

   
 23 Nordavinden kommer med regn,
        baktalelse fører til sinte ansikter.
   
 24 Det er bedre å bo i en krok på taket
        enn å være i hus med en trettekjær kvinne.


Ord som sier det meste selv

 28 Lik en ødelagt by med nedrevet mur
        er en mann som ikke kan styre sitt sinn.


Faktisk veldig viktige ord. Det kan virke som om tankene bare flyr gjennom hodet, og at jeg ikke kan gjøre noe med det. Men det kan jeg. Et visdomsord jeg hørte en gang, lød slik "Du kan ikke hindre at fuglene flyr over hodet ditt, men du kan hindre dem i å bygge rede der" På samme måte kan jeg ikke unngå alle tankene som flyr gjennom hodet, men jeg kan velge hvordan jeg takler dem. Jeg kan til og med styre tankene i riktig retning. I blant kan jeg også trenge hjelp til akkurat det.

For en del år siden, leste jeg en bok som het "Kampen om ditt sinn". Den handlet om nettopp dette - å styre og rettlede tankene som flyr gjennom hodet. For i blant kan tankene rett og slett ødelegge for både kropp og sjel. Tankene våre er viktige. 
Et ord jeg ofte siterer fra Salomo, er dette "Glede i hjertet gir god helse, mismot tærer på marg og ben." (ord 17:22) 
Jeg finner stor trøst i ordene til Paulus når han sier " 6 Vær ikke bekymret for noe! Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takk!  7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus"

I dag vil jeg takke for akkurat dette! Takk Herre, at jeg kan komme fram for Deg med ALT, og at Du Herre, vil hjelpe og veilede meg. Takk for Din fred.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar